Uit hoeveel water bestaat je lichaam? En hoe vult dit zich aan?

Aanvullen door drinken natuurlijk, maar wat als je niet genoeg drinkt? Hoe lang moet je dan niets drinken voordat je uitdroogt? En wat zijn de voortekenen hiervan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
29K

Het beste antwoord

Bij mannen is dat ongeveer 60% van het gewicht, bij vrouwen 55%. Afhankelijk van spiermassa.

Als je te weinig drukt dan droog je uit; Dat merk je door de droge mond, hoofdpijn. Duizelingen bij snel opstaan (Lage bloeddruk).

Hoe lang je niets drinkt voor jer er last van krijgt is afhankelijk van waar je bent en wat je doet. hardlopen in de sahara kan binnen zeer korte tijd tot problemen leiden (enkele uren). Stil zitten in winters europa kan je dagen vol houden tot je echte problemen krijgt.

Toegevoegd na 33 seconden:
[uiteraard is het zo dat door je eten ook vocht in je systeem krijgt; Fruit bv is een belangrijke bron van vocht]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Water is het hoofdbestanddeel van het menselijk lichaam. De totale hoeveelheid van vocht in het lichaam hangt af van het gewicht, de leeftijd, het geslacht en de lichaamssamenstelling.

Embryo's : meer dan 80 % van het lichaamsgewicht

Zuigelingen : ± 75 % van het lichaamsgewicht

Mannen : ± 60 % van het lichaamsgewicht

Vrouwen : ± 55 % van het lichaamsgewicht (*1, *2 )

(*1) Vrouwen hebben proportioneel meer vet in hun lichaam, zij beschikken over minder vetvrije massa.

(*2) Zowel bij mannen als bij vrouwen neemt de hoeveelheid vocht af met het ouder worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hoeveelheid is afhankelijk van leeftijd, geslacht enzv. Wanneer je uitdroogt is afhankelijk van je conditie. Een mens kan niet langer (gemiddeld) dan 3 dagen zonder vocht. Als je aan het uitdrogen bent, heb je los van dorst ook een huid de wanneer je hem tussen je vingers pakt, niet meer terug schiet. (Probeer maar een bovenop je hand). Verder zijn er nog tal van voortekenen, die hieronder beschreven staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lichaam bestaat uit zo'n 65% uit water, maar het hangt af van leeftijd en geslacht.
Iemand kan al snel uitdrogen, maar dit hangt ook weer af van de leeftijd en de temperatuur waarin iemand zich bevindt.
Bijvoorbeeld een kindje, in een gesloten auto die volop in de zon staat in de zomer kan zonder drinken al na een paar uur uitgedroogd zijn.
Als iemand braakt en diarree heeft kan deze persoon al na 2 dagen uitgedroogd zijn en opgenomen moeten worden in het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens bestaat gemiddeld voor 60% uit water.
Per dag hebben we 2 liter vocht nodig.
Langer dan 3 dagen zonder water is fataal.

Bovenstaande is een gemiddelde want er zijn altijd uitzonderingen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit is een artikel met heel veel ???????

http://www.nu.nl/buitenland/2246007/indier-zonder-eten-en-drinken-blijft-mysterie.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen bestaan voor een groot deel uit water. Bij vrouwen is ongeveer de helft van het lichaam water, bij mannen is dat nog iets meer, zo'n 65%. Een lichaam van een baby bevat zelfs nóg meer water: wel 75%!
Dit betekent dus dat iemand die 40 kg weegt, uit zo'n 20 tot 26 liter water bestaat. Elke dag raak je een deel van al dat water kwijt. Bijvoorbeeld als je moet zweten tijdens het sporten of als het warm weer is. Ook raak je een deel van het water kwijt via je plas.
Gelukkig verliest je lichaam niet al het water, want dat zou betekenen dat je elke dag zo'n 20 liter water zou moeten drinken.
Om te zorgen dat het water dat je per dag verliest weer aangevuld wordt, raden ze aan om ongeveer 2 liter per dag te drinken. In sommige situaties drinken mensen wel meer dan die 2 liter per dag.
Wist je bijvoorbeeld dat een wielrenner in de Tour de France tijdens een lange, zware tocht wel 10 liter water kan drinken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens bestaat ongeveer uit 65 % water, gemiddeld. Door gewoon drinken kan je het vochtgehalte aanvullen. Gemiddeld moet een mens 2 liter drinken hebben per dag.
Alcoholische dranken kunnen door de alcohol juist vochtafdrijvend zijn.
Zout kan daarentegen weer goed werken om het vocht vast te houden, als dat nodig is.
Als je veel moet overgeven of diarree hebt, kan je te veel vocht verliezen.
Symptomen van uitdroging zijn: heftige dorst, een gevoel van uitputting, spiertrekkingen, spierkrampen, duizeligheid, misselijkheid, soms braken, te snelle hartslag.
Bij extreme uitdroging kan je dood gaan, maar dat is dan wel heel extreem!!

Uitdroging kan bij hele kleine kinderen een rol spelen, als ze ziek zijn. Ook bij oudere mensen is het heel gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het uitdrogen heeft ook te maken met omstandigheden buiten het lichaam. Veel warmte zorgt voor veel transpiratie en verlies van zouten en dat werkt uitdroging in de hand. Geldt ook voor braken.
De huid en spieren zijn constant bezig met temperatuurregeling.
Naarmate je meer gaat uitdrogen, zorgen de nieren ervoor dat het zoveel mogelijk vocht in het lichaam blijft. Weinig urineren zorgt weer voor ophoping van afvalstoffen die anders het lichaam zouden verlaten via de urine. Er ontstaat een soort zelfvergiftiging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
75-80%. Bij baby's is dit meer. Tot 90%