Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Schrik niet van mijn antwoord,
maar het is allebei slecht! Zoetjes verstoren je stofwisseling en je wordt er indirect toch dik van. Zoetjes bevatten weliswaar minder calorieen dan suiker, maar je lichaam reageert wel op de zoetstof en je bloedsuikerspiegel krijgt een piek. Dit is slecht voor je bloedvaten en je krijgt na een korte tijd weer zin in iets zoets. Door dit mechanisme word je dik.

Het allerbeste kun je vandaag nog beginnen je zoete smaak af te leren en weer gezond, natuurlijk te gaan eten.

Toegevoegd na 56 seconden:
Het hangt natuurlijk ook van de hoeveelheden af:

Suiker bevat minder schadelijke stoffen dan zoetjes, maar wel meer caloriën. Nu is het wel zo dat een paar zoetjes per dag niet zó veel schadelijke stoffen bevatten dat je er ziek van kan worden. En een suikerklontje bevat ook maar 20 kcal, dat is ook niet echt veel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt het over zoetstoffen. Die zijn allemaal chemisch en aspartaam is zeker wel schadelijk voor je lichaam. Je lichaam kan dit heel slecht afbreken en kan per dag de hoeveelheid van 1 zoetje aan! Google even op aspartaam en je schrikt je rot. Ik mijdt alle light producten en snoep en koek waar op staat 'geen suiker toegevoegd' en kijk voor de zekerheid altijd naar de ingredienten. Zodra ik zoetstoffen, aspartaam, sorbitol en ga zo maar door tegenkom leg ik het direct terug in het schap. Ben geen bewuste eter en eet wat ik wil, maar die rotzooi geef ik mijn gezin niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof je echt al die hysterische brulverhalen over aspartaam ? Heb je ook gezien uit welke hoek ze komen ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou precies het tegenovergestelde zeggen: Gegeven dat je geen twintig koppen koffie op een dag drinkt, loopt het allebei zo'n vaart niet. En @Laura30: natuurlijk is er geen toevoeging die zó uitgebreid onderzocht is als aspartaam, juist vanwege die brulverhalen. En de uitkomst is steeds weer: in de hoeveelheden waarin mensen het redelijkerwijs kunnen gebruiken is het onschadelijk. Laat je toch niet zo opfokken door het idee dat het 'chemisch' is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik me kan herinneren is het niet zo dat je bloedsuikerspiegel stijgt (dat kan pas als je daadwerkelijk suiker / glucose in je bloed krijgt), maar is het overmatig en onnodig (!) gebruik van zoetstoffen WEL nadelig voor het eventueel ontwikkelen van suikerziekte.
Je hersenen proeven namelijk zoet=eten=koolhydraten, en zetten de alvleesklier aan voor het afgeven van insuline. Daardoor DAALT je bloedsuikerspiegel dus, en krijg je honger, waarna je het grote risico loopt te gaan eten. Het is daarmee juist één van de vele processen die diabetes in de hand kunnen werken. Niet drie, vier zoetjes in de koffie, maar wel al die zogenaamd gezonde 'light'produkten zijn op die grond eigenlijk uit den boze. Héb je eenmaal suiker, dan is de keuze voor een zoetstof in de koffie te verkiezen boven suiker. (Insuline maak je toch al haast niet meer aan of het werkt niet meer, dus ieder bloedsuikerverlagend dát er eventueel nog optreedt effect is mooi meegenomen. Geen suiker in de koffie is -= uiteraard- nog beter. Maar je kunt natuurlijk alles overdrijven. Je kunt inderdaad zoetstoffen, zowel die met als die zonder calorieën overigens niet onbeperkt eten. Niet alleen kun je je dan echt gaan afvragen wat nog een veilige dosis is, maar ze werken vooral ook behoorlijk laxerend. En aangezien pillen voor suikerziekte ook al een laxerende werking hebben, is dat geen fijne combinatie.
*knip*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*plak* (In Duitsland zijn dan ook per oktober vorig jaar alle overbodige producten 'speciaal voor diabetici' uit de handel genomen. Voor 1 januari 2012 moeten ze allemaal uit de schappen zijn. Dit heeft ook te maken met het feit dat we tegenwoordig langzaam werkende insulines hebben, waardoor producten als suikervrije chocolade, jam of gebak ook niet meer nodig zijn, en mensen met name daarvan neigen te overconsumeren - niet eens uit zichzelf, maar veel omdat de omgeving de suikerpatient een plezier wil doen en die overbodige rommel aanschaft. Die dus helemaal niets goeds meer doet, alleen nog maar nare bijwerkingen heeft. De paar produkten die blijven, zijn in eerste instantie bedoeld voor type-1-patienten en mensen die moeilijk in te regelen zijn op hun suiker. Zo heb ik het althans begrepen uit het diabetesblaadje van mijn Duitse apotheek en mijn aansluitende gesprek met de huisarts. ) kortom, suiker is heel slecht, maar zoetstoffen zijn zeker niet altijd beter. Alleen in zeer beperkte mate. Maar wie geen diabetes heeft, zou alle zoetstoffen gewoon links moeten laten liggen en sowieso minder suiker consumeren. Dat krijg je er echter vrees ik nooit meer in.

Andere antwoorden (4)

Een suikerklontje is gezonder!
Heel veel suiker is ongezond maar heel veel zoetjes is nog ongezonder!

Kwaad kan het in normale hoeveelheden allebei niet!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is NIETS, maar dan ook helemaal NIETS gezonds aan suiker. Het kan echte voor sommige mensen WEL kwaad, waar een minimale hoeveelheid zoetstof dat niet kan. (diabetici). Teveel zoetstof if voor niemand goed, en juist weer ongezonder / slechter voor gezonde mensen , die die paar lege calorieën in de suiker wel verwerken kan, maar risico's loopt met zoetstof (zie mijn reactie bij het antwoord hierboven).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen we hebben het hier over gezonde mensen en voor gezonde mensen kan het GEEN kwaad om een beetje suiker binnen te krijgen. Er zijn altijd uitzonderingen zoals mensen die diabetes hebben. Nogmaals in normale (dus niet veel) hoeveelheden kan het beide geen kwaad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja en altijd overal waar TE voor staat is nooit goed ;-)
Ha, die Ren7;

Daar is eigenlijk geen sluitend antwoord op te geven omdat de risico's totaal verschillend zijn. Suiker is niet goed voor de gezondheid omdat het een dikmaker is. Van zoetjes word je dan weer niet dik, maar de zoetstoffen die ze bevaten kunnen bij grote hoeveelheden een verhoogd risico op kanker met zich meebrengen. Maar bij matig gebruik zul je met allebei geen grote gevaren lopen. Ik ben na jaren zoetjes te hebben gebruikt toch weer op suiker overgestapt, maar dat was alleen maar omdat ik de zoetjes op een of andere manier anders begon te proeven en niet lekker meer vond in mijn koffie. En helemaal zonder zoetigheid heb ik al wel tien keer geprobeerd, maar dat lukt me niet....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allebij geen goede keuze.
Neem rietsuikerr (bruine suiker) of biologische honing of stevia of vloeibare appelsirup die is ook zoet makend kun je in een biowinkel kopen of bij plus in de bio afdeling.
Witte suike is slecht omdat het behandeld is en er helemaal geen waardevolle stoffen meer inzitten die bij je gezondheid bij kunnen dragen en zomaar je gezondheid verslechteren.
Zoetstof beinhoudt aspartman en is nog slechter als witte suiker,dit moet je helemaal niet nemen,trouwens ook geen kauwgom om hier zit ook zoetstof in en ook geen light producten kopen hier zit ook overall mestaal zoetstof in.
Dus koop je een gezonde keuze en als je dat niet wil koop je druivensuiker van zonnatura dat is ook nog redelijk gezonder als witte suiker en zoetstof.
Success
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker; honing in je koffe :brrrr:
Rietsuiker is trouwens ook geraffineerd en geen sprankje beter dan geraffineerde bietsuiker ; dat is hooguit goed voor de mensen in de derde wereld die het verbouwen - mits je fairtrade-rietsuiker koopt. Voor je gezondheid doet het niets. Er zijn trouwens tientallen zoetstoffen (zoniet honderden) waarvan aspartaam er maar eentje is (en beslist niet de lekkerste ; het heeft een bijzonder vervelende bijsmaak/nasmaak. Ik moet het niet ; doe mij maar sorbitol).
In aansluiting op de bovenstaande antwoorden: ze zijn allebei slecht. Suiker is niet alleen slecht vanwege de calorieën, maar ook omdat wij in deze maatschappij veel te veel suiker binnen krijgen, terwijl ons lichaam daar niet op ingesteld is. De nadelen van zoetjes staan bij de andere antwoorden uitgelegd.

Er is sinds kort een natuurlijke zoetstof op de markt die deze schadelijke eigenschappen niet heeft. Het heet Stevia en komt van een plant in Paraguay. Als je dit gaat gebruiken, heb je toch geen bitter kopje koffie, maar wen je die hele zoete smaak ook af. Het is een klein beetje kruidig en ik vind het in kruidenthee super lekker. Je kunt er ook mee bakken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing