Moet je bij de piramide van Maslow de onderste laag als dagelijkse behoeften zien?

De piramide van Maslow kenmerkt de behoeften van de mens, in de onderste laag staan de lichamelijke behoeften, hier vallen onder; fysiologische behoeften als voedsel, drinken en ontlasting. Maar ook seks, sport en comfort.

Echter vraag ik me dan af, is de onderste laag van de piramide van maslow zo gezet dat je hier de dagelijkse behoeften in hebt?

Toegevoegd na 16 seconden:
Bron trouwens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Piramide_van_Maslow

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

De behoeftentheorie van Maslow is eigenlijk een motivatiemodel. Het gaat er bij Maslow vooral om waneer je in beweging (actie) komt.

De onderste laag is het breedst omdat Maslov hierin basibehoeften zet. Als je honger hebt kom je meestal snel in actie (ga je boodschappen doen, of in een andere situatie op jacht).

Maar als je iets wilt doen omdat je dat leuk vindt (dat kan ook sport zijn of seks), dan valt dit ook onder de basisbehoefte. In de piramide van Maslow zijn het fysiologische behoeften.

De tweede laag gaat over zekerheid. Hieronder vallen acties die zekerheid bieden op langere termijn. Maslow vind dit een belangrijke behoefte die op de tweede plaats komt.

In de derde laag gaat het om sociale interacties. Mensen komen in actie als er anderen bij betrokken zijn of worden.

In de vierde laag gaat het om respect en waardering. Een wat abstractere behoefte.

De vijfde laag is het abstracts en gaat om acties die gericht zijn op het zelf ontplooien. Eruit halen wat er in zit. Hierin zitten ook zaken zoals "doel en zingeving".

Kortom, seksualiteit, lekker voelen in je lichaam, ontspanning en comfort zitten juist in die hele brede basisbehoefte.

Toegevoegd na 11 minuten:
NB. Als bioloog zou ik seks en seksualiteit vooral willen scharen onder sociale interactie. Seks is (naast een basisbehoefte voor het voortbestaan van een soort) voor een individu een sociaal smeermiddel en niet alleen bij mensen (ook onderzocht bij Bonobo apen).

Maslow schaart in feite alle fysiologische processen onder de eerste laag. Welke behoefte het grootst is in die laag hangt heel erg af van de invulling van andere behoeften. Iemand met veel status, geld, macht, voldoende te eten, zal wellicht niet zo snel te motiveren zijn met nog meer eten.

Probleem met deze indeling is niet zo zeer dat de behoeften niet bestaan, maar de manier waarop ze bevredigd worden door mensen, klopt waarschijnlijk niet met de werkelijkheid. Uit onderzoek is nooit bewezen dat iemand alle vijf fasen van onder naar boven moet doorlopen en dat zelfontplooiing in dit geval het hoogst haalbare is. Ook het idee om dit in piramidevorm te tekenen heeft verder wetenschappelijk gezien weinig betekenis.

Toegevoegd na 16 minuten:
NB. Overigens is het Engelstalige Wikipedia artikel over Maswlow een stuk beter dan het Nederlandse.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, daar gaat de piramide al helemaal niet over, althans niet bij Maslow. Je kunt er natuurlijk je eigen interpretaties aan geven en dat wordt ook veel gedaan. Mensen vinden het een leuk plaatje om een verhaal aan op te hangen. Het gaat er bij Maslow om dat behoeften in een bovenliggende laag pas bevredigd kunnen worden als die in de onderliggende lagen bevredigd zijn. Op dát model is wel kritiek.

Andere antwoorden (3)

Nee, niet alle lichamelijke behoeften zijn dagelijkse behoeften. Het zijn alle behoeften die je nodig hebt om lichamelijk in orde te zijn. Als deze niet worden vervuld ontstaan ziekte, irritatie, pijn, ongemak, et cetera.
Veel behoeften uit de onderste laag zijn wel dagelijkse behoeften (zoals lucht en water), maar zaken als seks en sport zijn geen dagelijkse behoefte, je kunt namelijk langer dan een dag zonder.
Je moet de onderste laag dus niet zozeer als 'dagelijkse behoeften' zien, maar als fundamentele behoeften voor een volwaardig menselijk bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie dat hier inderdaad aangegeven is dat Maslow daar ook seks, sport en comfort onder schaart.

In veel (management)cursussen wordt dat niet zo uitgelegd.
Ik heb altijd gehoord:
De basisbehoeften:
1 Fysiek
eten, huis, warmte; wat je nodig hebt om in leven te blijven.
Daar is geen sprake van "dagelijks" en bovendien horen daar seks, sport en comfort niet bij.
Dat zou ik onder 2 scharen:
Veiligheid
geen gevaar of dreiging, rust, orde, een veilig gevoel, gezondheid

Maar er zijn verschillende uitleggen mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is altijd veel kritiek geweest op het model. De behoeften zelf zijn wel te identificeren en bij mensen aanwezig, maar Maslow plaatst seks en sport in de onderste laag en niet bij Sociale behoefte (seks en sport) of erkenning (bijv. sport). Er is geen echt verband waarom Sociale behoeften een kleinere laag is dan Bestaanszekerheid anders dan dat het een leuk plaatje oplevert dat mensen onthouden. Het idee in het plaatje is dat de onderste laag het fundament voor de volgende oplevert. Bij seks komt dat al slecht uit, tenzij je zoals Maslow seks alleen ziet als iets lichamelijks. Dat komt bij mij behoorlijk pervers over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met je laatste zinnen ben ik het eens.
Mar dat Bestaanszekerheid eerder komt dan Sociale behoeften vind ik wel logisch.
Deze piramide was zoals Maslow hem in eerste instantie had gemaakt .

Latere modellen van Abraham Maslow waren verder uitgewerkt en kenden meer hiërarchische niveaus:

A Behoefte aan zelfverwerkelijking, inclusief de piekervaringen

B Esthetische behoeften aan schoonheid, symmetrie en structuur

C Cognitieve behoeften aan willen weten, willen begrijpen en exploreren van het onbekende

D Sociale behoeften aan erkenning, goedkeuring van anderen en het behalen van succes en competentie

E Behoefte om ergens bij te horen en behoefte aan liefde

F Behoefte aan veiligheid en zekerheid met zo min mogelijk gevaar

G Behoefte aan fysiologische bevrediging: honger, dorst, beweging

Motivatie

Motivatie is het bepaald worden van behoeften van mensen door motieven of beweegredenen. Deze motieven, beweegredenen, worden ook wel motivatievariabelen genoemd. Andere termen zijn ‘instinct’, ‘drift’ en ‘spanning’. Het zijn sterke, duurzame en inwendige prikkels die gezamenlijk de activerende, drijvende kracht vormen voor de inhoud en de gerichtheid van de behoefte. Een behoefte wordt in principe geïnitieerd door een combinatie van motivatie-variabelen, bestaande uit libido, geldingsdrang, eenzaamheid, angst, etc. We kunnen onderscheid maken tussen behoeften (needs), verlangens (wants) en wensen/specifieke verlangens (demand).

De primaire levens behoeften zijn dus eten drinken en een dak boven je hoofd. Seksuele behoeften heb je als kind bv niet maar je moet wel eten en drinken en een dak boven je hoofd hebben om te overleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat klopt helemaal,maar dat is ontdekken en ontwikkelen en gebeurt niet vanuit een behoefte. :-)
Ik heb de opleiding ook gedaan. Heb je je ook je werk van gemaakt of ben je een andere richting op gegaan ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok dan, werken met mensen blijft voor mij het mooiste dat er is :-)