6 dagen overtijd bij ongesteldheid..

Ik ben 6 dagen overtijd.. Ik ben 100% zeker niet zwager en ik gebruik de pil ook niet.
Wat moet ik hier nu mee :(?

Toegevoegd na 2 uur:
*Ik ben 15 jaar oud

Weet jij het antwoord?

/2500

Het kan zijn dat je lichaam door stress of een andere lichamelijk reden niet ongesteld word, meestal is er niets aan de hand. Ik weet niet hoe oud je bent. maar als het de volgende keer uit blijft even naar de dokter.

Jammer dat je je leeftijd er niet bij zet , maar er zijn twee periodes in je leven dat een onregelmatige menstruatie volstrekt normaal is : na de menarche, tussen je 12e en je 18e, en voor de menopauze, tussen je veertigste en je vijftigste. In die periodes moet de cyclus zich nog settelen danwel afbouwen , en kun je soms geen peil trekken op je menstruaties. Maar ook in de nromale vruchtbare periode daar tussenin wil er wel eens wat wanorde in de regelmaat sluipen ; door spanningen, drukte, voeding, ziekte, medicijngebruik; de mogelijkheden zijn legio. 100 % zeker niet zwanger ben je overigens alleen maar als je sinds ruim voor je vorige menstruatie geen sex hebt gehad. Is dat wel het geval, dan is een zwangerschapstest altijd een goed idee om het in elk geval uit te sluiten ook als je vorige maand nog wel normaal menstrueerde. Houdt het langer aan, sla je bijvoorbeeld deze hele maand over EN de volgende maand ook, dan wordt het tijd voor een bezoekje aan de huisarts. Er kan iets mis zijn in je cyclus, of je kunt vervroegd in de overgang zijn. Maar deze eerstkomende maand kun je nog best rustig afwachten, nadat je indien nodig een zwangerschapstest hebt gedaan.

Soms kan de menstruatie ineens maanden wegblijven. Bijna altijd heeft dit natuurlijke oorzaken en komt de menstruatie uiteindelijk vanzelf weer op gang. Hier staan de meest voorkomende oorzaken: •De eerste jaren dat een vrouw menstrueert komt het vaak voor dat de menstruatie onregelmatig is of wegblijft. Dat heeft met hormonale schommelingen te maken. Wanneer u al eens ongesteld bent geweest, werken uw eierstokken en baarmoeder goed. U hoeft zich dan geen zorgen te maken en kunt rustig afwachten. •Als de menstruatie wegblijft na onbeschermde seks, kan dat natuurlijk betekenen dat u zwanger bent. Doe dan eventueel een zwangerschapstest. •Ook in de laatste jaren van de vruchtbare leeftijd, vanaf ongeveer 45 jaar, komt het vaak voor dat de menstruatie onregelmatig wordt of wegblijft. Dit komt door hormonale schommelingen. Blijft de menstruatie langer weg, dan bent u mogelijk in de overgang. Vaak zijn er dan ook andere verschijnselen, zoals opvliegers, nachtelijk zweten of een droge vagina. Bij ongeveer de helft van de vrouwen is de menstruatie rond hun vijftigste gestopt. Sommige vrouwen komen al vroeg in de overgang, andere pas later. Wanneer de menstruatie een jaar lang is weggebleven weet u zeker dat u in de overgang bent. •Door sommige medicijnen kan de maandelijkse bloeding tijdelijk wegblijven. Bijvoorbeeld door: ◦medicijnen tegen somberheid (antidepressiva); ◦medicijnen tegen verwardheid (antipsychotica); ◦‘de pil’(anticonceptie-pil). Tijdens het gebruik van maar ook na stoppen met de pil kan de menstruatie wegblijven. Vrijwel altijd komt de menstruatie weer binnen een halfjaar terug; ◦‘de prikpil’ (‘de pil’ via een driemaandelijkse injectie). Hierbij kan de menstruatie lang, soms wel twee jaar, wegblijven; ◦het hormoonspiraaltje. Bij gebruik van een hormoonspiraaltje kan - ook na verwijdering - de menstruatie een paar maanden wegblijven. •Ook lichamelijke of geestelijke spanningen kunnen ervoor zorgen dat de menstruatie wegblijft, bijvoorbeeld bij: ◦stress of ingrijpende gebeurtenissen; ◦zeer intensieve sport (topsport); ◦eetproblemen, sterk afvallen of erg mager zijn.

Bronnen:
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_vo...

maak je niet teveel zorgen. het overkomt iedereen wel eens. of soms komt het eerder dan je verwacht. als je het niet vertrouwt kun je altijd naar de huisarts gaan, die krijgt deze vraag vast vaker. de keren dat ik het had, had het te maken met spanningen, soms was ik me er niet eens bewust van totdat ik het merkte aan mijn menstruatie. heb je examens misschien? of een verhuizing? het kan allemaal, al dan niet bewust, spanning veroorzaken en dat merk je in je lichaam. nogmaals, als je je ongerust maakt, ga naar de huisarts, dat alleen al neemt een groot stuk spanning weg. zeker als je denkt dat er iets met je aan de hand is. als je verder geen klachten hebt, lijkt me dat heel sterk. ik snap hoe je je voelt, het is iets wat je normaal niet hebt, dus daar ga je je dan zorgen over maken. ik heb het ook (meerdere malen) gehad, herken het heel erg. huisartsen hebben ook telefonisch spreekuur, kun je morgen meteen even bellen en je klacht uitleggen. dan hoef je niet eens een afspraak te maken, waardoor je vaak nog een aantal dagen moet wachten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100