Kan artrose zich verspreiden naar andere lichaamsdelen?

Bijv je hebt artrose in knie kan het dan ook naar je arm gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Nee, in principe niet.
Artrose wordt ook wel eens slijtage-reuma genoemd. Maar bij artrose komen geen veranderingen in het bloed voor, zoals bij reuma. Een reumatest zal dan ook geen afwijkingen laten zien.

Het is dus geen reuma, waar overigens ook weer heel veel vormen van zijn.

Eigen ervaring: ik had het in mijn knie.
Met een kijkoperatie is het gewricht schoongeschraapt en sindsdien heb ik er geen last meer van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Echte artrose is gewrichtsslijtage, dus op een specifieke plek. Dat is meer te beschrijven als een blessure dan als een ziekte - dus niet iets dat het hele lichaam betreft.
Verspreiden doet het zich dus niet, wel is het mogelijk dat je bijvoorbeeld artrose in beide knieën krijgt doordat ze beide overbelast worden.