Heb je als je in je verleden veel laxeermiddelen (pillen) hebt gebruikt, meer kans op de ziekte van Crohn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (5)

denk het niet.
tenzij je ze in annorexia mate heb ingenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men denkt dat de ziekte van Crohn een auto immuunziekte is. In dat geval zou je niet verwachten dat laxeermiddelen de kans op deze ziekte verhogen.

Het langdurig gebruik van laxeermiddelen verhoogt wel de kans op darmproblemen omdat ze de darmen kunnen beschadigen.

Toegevoegd na 25 minuten:
Zie ook de opmerking van Loes. Laxeermiddelen werken in op de dikke darm (voornamelijk) en de ziekte van Crohn manifesteert zich in de dunne darm (of een specifiek deel daarvan).

Men weet niet precies wat de oorzaak is van Crohn en ook is er niet altijd een oplossing (behalve medicijnen en dieet).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ziekte van Crohn is een chronische onsteking in de DUNNE darm, die vaak wordt verward met een chronische ontsteking in de DIKKE darm, die de naam colitus draagt.
De oorzaak hiervan is nog niet achterhaald.
Als ik naga bij mijn dochter, die Crohn heeft, heeft zij als baby al veel last gehad met haar darmen/ontlasting.
De Crohn heeft zich bij haar op 15 jarige leeftijd geopenbaard.
Of je van veel laxeermiddelen de ziekte van Crohn krijgt, lijkt mij dan niet. Maar ik ben dan ook geen arts!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede toevoeging. Laxeermiddelen zullen vooral op de dikke darm werken. Tenminste, dat is wel de bedoeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een klein citaat van de Engelse Wikipedia pagina over Crohn's Disease: Crohn's disease (also known as granulomatous colitis and regional enteritis) is an inflammatory disease of the intestines that may affect any part of the gastrointestinal tract from anus to mouth. Ik weet het, Wikipedia is niet je van het als het op sommige dingen aankomt, maar hier staat toch duidelijk dat het gehele spijsverteringsstelsel aangedaan kan zijn door de ziekte, het beperkt zich dus niet tot de dunne darm, althans zeker niet in alle gevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem zit wel vaak in de dunne darm of overgang naar de dikke darm. Althans, bij de mensen die ik ken met Crohn, waaronder mijn zus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen probleem hoor, ik vond het echter wel belangrijk te vermelden, ik ken ook de nodige mensen met deze merkwaardige ziekte en ik weet dat het ook tot problemen op andere plaatsen kan leiden, vandaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk mlodewijk, dat de ontstekingshaarden door de hele darm zitten. Maar wat ik aangeef is, als het in de dunne darm zit heet het Crohn en als het in de dikke darm zit heet het Colitus. De ziekte op zich is hetzelfde, alleen de naam niet.
Je hebt ahw ook een darm, maar het eerste deel (dunne darm) heet ook anders als het tweede deel( dikke darm)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de verdere toelichting Loes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan hoor ;)
Nee, ik denk niet dat er een enkele wetenschapper serieus geïnteresseerd is in die mogelijkheid, puur omdat het voor hen onwaarschijnlijk is dat er een oorzakelijk verband zou bestaan tussen laxeermiddelen en die ziekte.

Crohn wordt een autoimmuunziekte genoemd, maar dat komt meer omdat de precieze oorzaak niet bekend is en omdat er wel degelijk problemen zijn met granulomen, dat zijn (als het ware) eilandjes van afweercellen die er kennelijk niet in slagen datgene te vernietigen waar ze voor bedoeld waren, die cellen hopen zich dan opeen met nadelige gevolgen voor het weefsel eromheen. Dit is even heel simpel gezegd natuurlijk, er komt veel meer bij kijken.

Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat (veel) laxeermiddelen niet goed voor je zijn en ongetwijfeld zijn er weer andere problemen die je er wel van kunt krijgen.

Raadpleeg bij twijfel over medische vragen altijd een arts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Een luie darm komt vooral voor bij mensen die weinig bewegen, zoals bedlegerige patiënten, ouderen en mensen met een handicap. Sommige medicijnen, zoals bepaalde antidepressiva en codeïne, vertragen de werking van de dikke darm. Een luie darm ontstaat ook wel eens bij mensen die niet naar het toilet gaan als ze nodig moeten. Ook lang laxeermiddelen gebruiken kan een luie darm veroorzaken. Sommige ziekten verstoren de werking van zenuwcellen in de dikke darm, zoals een te traag werkende schildklier, diabetes mellitus (suikerziekte) en reumatische aandoeningen

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt er wel een zogenaamde luie darm van krijgen.Zie hierboven