pffff wat moet je doen als je niiet verder kan slapen terwijl je kapot moe bent??

Weet jij het antwoord?

/2500

Pgen dochtdoen blijf lekker in je bed liggen en rust uit.. Uit rusyen is net zo goed. Ik doe dit altijd: doe me ogen dicht en herhaal in mijn hoofd het woordje slapen. Val ik automatisch weer in slaap =)

Hoewel deze vraag bijna vaker wordt gesteld dan ' is hij ook op mij ' en ' ben ik zwanger' ga ik hem toch maar weer eens beantwoorden, omdat ik onlangs nieuwe gegevens heb gehoord, toegepast en juist bevonden. Je stelt die vraag niet voor niets voor de 1000e keer ; steeds meer pubers en zelfs kinderen hebben problemen met inslapen. Voorheen werd altijd gedacht dat dat kwam doordat ze op een dag te weinig deden en fysiek te weinig moe waren (waardoor je, hoe bekaf ook, niet in slaap kunt vallen), en dat is zeker iets om rekening mee te houden, maar niet de (enige) reden. Het schijnt een direct gevolg te zijn van blootstelling aan te veel daglicht (en dan met name kunstmatig ' daglicht' zoals dat wordt uitgezonden door televisie en computers en alles met een verlicht beeldscherm. ) Ik heb het uitgeprobeerd met mijn bijna elfjarige dochter die heel moeilijk insliep. In plaats van televisie of computeren, spelen we nu 's avonds na het eten spelletjes, maken legpuzzels of gaan iets anders leuks doen in de hobbykamer. Dat is een week of twee, drie geleden nu, en vanaf dag één valt ze niet meer om half elf of later, maar al voor half negen in slaap. Ze heeft de teevee nog geen dag gemist, en is ook erg tevreden over de extra gezelligheid (hoewel ze nog wel moet leren tegen haar verlies te kunnen) en de extra aandacht. Je hebt niks te verliezen, dus probeer maar eens of je een van die kinderen / mensen bent die vele malen beter slaapt als je de laatste anderhalf ,twee uur van de dag geen teevee meer kijkt en niet meer computert. Werkt dat niet, zoek dan zeker eens op deze site, want er staan nog tientallen tips en trucs en oplossingen bij andere versies van deze vraag.

mediteren, liggend op bed. Focus je op een punt dat voor jou fijn is, in dit geval beste met je ogen dicht je te focussen op je ademhaling, bijvoorbeeld de warmte die bij het uitademen uit je neus komt. Adem dan langzaam tot vijf tellend diep in, houd 3 tellen vast, adem dan weer vijf tellen uit. Slaap lekker. Mocht ook dit niet lukken, laat dan het idee dat je niet kunt slapen los en ga gewoon blijven liggen met je ogen dicht. je slaapt dan misschien wel niet, maar rusten doe je toch wel. Dat je slaap hebt zegt alleen maar dat je rust nodig hebt. Niet slapend rusten brengt je wel langzamer tot rust maar helpt toch bij energie opladen. Is je lichaam wel fit genoeg maar je geest niet, ga dan zoiets boefenen als Tai Chi. Zoek een leraar in je buurt op voor een proefles, en kijk eens of het wat voor je is. Het vergt wel even wat geduld, maar het resultaat mag er zijn. Buiten dat het voor vele dingen goed is, kom je ook met energie ruim aan je trekken. Het is goed voor je algehele gezondheid, basis van Martial arts, dus je leert ook nog wat zelfverdediging :)

kan zijn dat je te druk bent in je hoofd. probeer eens drie dingen op te schrijven waar je vreugde aan beleeft hebt of dankbaar voor bent je bent dan met positieve gedachten bezig en zal daar door rustiger worden en waarschijnlijk weer in slaapvallen succes

Tips voor beter slapen * Probeer inzicht te krijgen in uw slaapgedrag door een slaapdagboek bij te houden. Schrijf op hoe lang het duurde voordat je insliep, hoe lang geslapen, hoe laat wakker, hoe vaak wakker geweest. * Onderzoek of de slaapproblemen samenhangen met bepaalde omstandigheden, zoals vroeg op moeten, drukte thuis of op het werk, of een bepaalde televisie programma. * Zorg dat je op vaste tijden naar bed gaat en opstaat. Slaap ook in het weekend niet te lang uit. * Vermijd geestelijke en lichamelijke inspanning, zoals sporten, vergaderen of studeren, vanaf twee uur voor het slapen gaan. * Eet of drink niet uitgebreid binnen een paar uur voor het naar bed gaan Je voedsel moet volledig verteerd zijn voor je naar bed gaat. Drink ‘s avonds niet te veel alcohol, koffie of thee of dranken met veel suiker. * Bedenk ‘s avonds al wat u de volgende ochtend moet doen: leg uw kleren klaar, pak uw werktas in en maak eventueel een actielijsje. * Probeer negatieve gedachten over slapen gaan om te buigen naar positieve. Als u bijvoorbeeld denkt: "dadelijk moet ik gaan slapen en dan lig ik weer uren wakker", verander dat dan in: "heerlijk, dadelijk lig ik warm en veilig onder mijn dekbed". Dat is niet eenvoudig, maar wel het proberen waard. * Gebruik je slaapkamer niet om te werken, studeren te lezen of televisie te kijken, maar gebruik de slaapkamer waar hij voor is. * Neem, als je niet meteen in slaap kunt vallen, een houding aan van "het maakt niet uit". Sta niet op. Ook als je niet slaapt, krijgt je lichaam rust. * Ontspanningsoefeningen en yoga helpen om tot rust te komen, ‘s avonds, maar ook op andere momenten van de dag. Regelmatig overdag even ontspannen zorgt voor makkelijker ontspannen ‘s avonds. * Neem voor het slapen gaan een warme douche of een ga een eindje wandelen. Ook lezen, naar rustige muziek luisteren of een kopje warme kruidenthee kan helpen om te ontspannen. * Leg pen en papier naast uw bed. Schrijf gedachten van u af als u begint te piekeren. * Als uw partner last heeft van uw slaapproblemen, kan het u beiden rust geven apart te slapen. * Zoek meer informatie over slaapstoornissen, in bibliotheek, boekhandel of op internet. * Probeer overdag niet te slapen * Zorg voor gemakkelijk zittende nachtkleding en een comfortabel bed en kussen.

Bronnen:
http://www.gezond-vitaal.nl/Slapen.html

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100