Bestaat er een voorbehoedmiddel waardoor een vrouw, zolang ze het gebruikt, helemaal niet meer ongesteld wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als een vrouw een hormonaal voorbehoedsmiddel gebruikt, wordt ze gewoon helemaal niet meer ongesteld. De menstruatie bij de gewone pil in de stopweek is ook geen echte menstruatie, maar iets dat daar op lijkt.

Alle hormonale voorbehoedsmiddelen die zonder onderbreking worden gebruikt, onderdrukken de menstruatie geheel of bijna helemaal. Dit geldt voor de prikpil, Implanon (staafje in je arm) en de Mirena.

En hoewel ik je uit ervaring kan vertellen dat dat heel erg prettig is, is er wel een kleine kanttekening :
Je kunt bij al deze middelen na verloop van tijd (dat kan een jaar zijn, maar ook vijf of tien) en zogenaamde doorbraakbloeding zijn.

Ondanks de hormonen namelijk, bouw je toch nog wel iets van baarmoederslijmvlies op (meer naarmate je jonger bent, dus hoe jonger je bent, hoe groter het risico op een doorbraakbloeding). Dat gaat tijdenlang goed, maar als de baarmoeder ' vol' is, forceer je toch een soort pseudo-menstruatie om de boel ' op te ruimen' . En dat betekent toch wel ettelijke dagen lang bloeden als een rund. Ik heb het één keer meegemaakt met de prikpil, na ongeveer twee jaar, en dat was géén lolletje kan ik je vertellen. Ik woonde op een zolder, en als ik boven net een nieuwe tampon plus maandverband had aangebracht, zat het bloed als ik eenmaal op de begane grond was alweer tot mijn knieën. Ik heb dus echt vier dagen thuis moeten blijven.

Om dat te voorkomen is het slim de pil niet onbeperkt door te slikken, maar een of twee keer per jaar bewust ´op te ruimen´.
De prikpil kun je sowieso beter niet jarenlang gebruiken. Zeker niet als je rookt of overgewicht hebt. Hij is erg hoog gedoseerd.
Met de Mirena heb ik na inmiddels ruim 11 jaar nog nooit problemen gehad / alleen het inbrengen wordt met de jaren wat moeilijker-pijnlijker, omdat er ´niets meer gebeurt´ met de baarmoederhals, die wat minder rekbaar schijnt te worden.
Met Implanon heb ik geen ervaring, maar ik vermoed dat de werking daarvan het midden houdt tussen de prikpil en de Mirena.

Het is iets om rekening mee te houden, maar nu ook weer niet zo dramatisch dat ik je ook maar één van deze middelen zou afraden. Integendeel.

Nog één kanttekening : mensen denken nog wel eens dat het ' natuurlijk' is als een vrouw haar hele leven maandelijks menstrueert. Dat is het echter niet. Natuurlijk is : een paar menstruaties, en dan tot de overgang voortdurend zwanger of aan het zogen met een enkele menstruatie tussendoor.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zijn = krijgen (3e alinea)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, dat is de pil blijven doorslikken zonder stopweek, wellicht met een iets lagere dosering werkzame stof in de pil.
Onlang is vastgesteld dat het dan niet meer voorkomen van een op ongesteldheid lijkende bloeding (door afstoting van baarmoederslijmvlies) helemaal niet nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat die stopweek niet echt noodzakelijk is, is al duidelijk vanaf de ontwikkeling van de anticonceptiepil.
Maar je lijf _kan_ in de war raken van doorslikken, in plaats van1 of 2 keer per jaar een doorbraakbloeding kun je dan een soort continue (minimale) bloeding krijgen inclusief menstruatiepijnen.
Er bestaat iets dat heet implanon. Implanon is een anticonceptiemiddel. Het is een staafje ter grootte van een lucifer, dat in de bovenarm wordt geplaatst.
Dit is 3 jaar lang betrouwbaar en dan dient het vervangen te worden. De menstruatie kan door dit middel veranderen.Gedurende de eerste maanden na het inbrengen kan er vrij langdurig bloedverlies zijn meestal in de vorm van spotting (steeds kleine beetjes bloedverlies). De totale hoeveelheid bloedverlies is echter altijd minder dan bij een normale menstruatie. Na de beginperiode komt de bloeding nog af en toe op niet te voorspellen momenten en kan soms ook geheel wegblijven. Bij 20 % van de vrouwen blijft de menstruatie helemaal weg. Mijn ex gebruikt dit al jaren en zweert erbij. Zij is 1 van de "gelukkige"die helemaal niet meer ongesteld wordt van dit middel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je stopt met het middel,(laat verwijderen) komt de menstruatie en ook de vruchtbaarheid altijd weer terug, boezzoelivecc. Vrij snel zelfs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt gewoon nog kinderen krijgen ja als dat ding weer verwijderd wordt. Maar we hebben er al 2 samen en dat vindt ze genoeg :-) Het is zeg maar net als de pil,maar dan vloeibaar en wordt gereguleerd afgegeven in je bloed. Zodra hij er uit is werkt alles weer naar behoren, net zoals wanneer je gewoon stopt met de pil.
ik heb jarenlang de prikpil gebruikt.
eens in de drie maanden een prik halen, en geen menstruatie meer.
zelfs de overgang is voor het grootste gedeelte aan me voorbij gegaan terwijl ik de prikpil gebruikte.
Rieneke1
13 jaar geleden
Bij een Mirena-spiraal wordt de menstruatie veel lichter of blijft deze helemaal weg. Zelf ben ik zo ook een jaar of zeven niet ongesteld geworden, heerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik inmiddels al ruim tien jaar niet ; zalig !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:lol: - PMS zonder M.
Nee, dat is waardeloos natuurlijk.
Het enige dat ik af en toe heb ik wat buikkramp, en heel af en toe verlies ik dan eenmalig een paar druppeltjes, maar that's it- gelukkig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, klopt, ik had ook wat PMS zonder de M. Wel veel lichter dan zonder Mirena, en ik vond het wel een geruststelling dat onder de hormonen van de Mirena mijn cyclus gewoon doorwerkte. Dat is bij mij niet vanzelfsprekend.
De pil zat aanvankelijk zo in elkaar dat je niet ongesteld werd. Toen bleek dat vrouwen het product hierom juist niet afnamen, hebben ze het product zo veranderd dat je wel ongesteld wordt.