Is knakken met kaak schadelijk?

Ik knak steeds met mijn kaak, ik heb ontdekt dat ik daar hoofdpijn van krijg als ik het te vaak doe, zijn er nog meer dingen die kunnen gebeuren, en hoe kom ik er vanaf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe doe je dat dan, knakken met je kaak?
(Als je er hoofdpijn van krijgt zou ik sowieso er maar mee stoppen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon, met je kaak schuin naar de rechterbovenkant, en dan naar de linkerbovenkant. Ik weet het ook niet precies, het werkt alleen nogal verslavend... Dat weet ik wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat geen raar gezicht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nogal ja, haha. En ik wil er ook echt mee stoppen, zeker nu ik al die antwoorden heb gelezen, maar het lukt gewoon niet. En ik doe het heel vaak onbewust. Dan komt er iemand naar me toe die zegt: 'je doet het weer'...

Het beste antwoord

Dat heeft hele nare gevolgen dat deed ik eerst ook. en toen kon ik een nacht niet slapen en zat mijn kaak helemaal vast. en hoorde een bot luid en duidelijk knakken maar dan niet zo zacht maar echt heel luid. dus ik ging de volgende dag naar de tandarts en hij zij dat mijn bot uit de kom van gevallen en het heel ernstig is en dat ik naar een kaakchirurg moet en ik moet aankomende maandag naar de kaakchirurg en dan hoor ik wel wat hij gaat zeggen.

maar ik zal daar maar heel gauw mee stoppen anders krijg je daar spijt van en krijg je een hele boel gedoe dus ophouden ermee ;)

Toegevoegd na 2 dagen:
ik ben vandaag naar de kaakchirurg gegaan en die heeft gezecht dat mijn kaak helemaal beschadigd is en dat ik een operatie moet ondergaan, ik hoop dat het bij jou niet het geval is en het is wel schadelijk om met je kaak te knakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mijn kaak klapt al jaren. Een tandarts weet wel waar het aan ligt. Ik doe het niet met opzet, dat zou ik veiligheidshalve maar niet doen. Soms heb ik pijn in het kaakgewricht gehad. Nu gelukkig niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kaakgewricht bevindt zich vlak voor het oor. Tijdens het open en dicht doen van de mond is de werking van het gewricht te voelen met de vingers. Tussen het kaakkopje van de onderkaak en de kom waarin deze kan bewegen, zit een schijf van kraakbeen. Dit fungeert als stootkussen en laat de gewrichten soepel langs elkaar glijden. Normaliter bevindt deze zich altijd tussen het kopje en de kom. Mocht deze echter bij openen tussen beide uit schieten (naar voren) dan is een knap te horen. Bij het sluiten schiet hij weer op zijn plek, waarbij vaak ook een knap te horen is.

Door het herhaaldelijk 'knappen' kan dit kraakbeen schijfje beschadigd raken. Hierdoor zal het kaakkopje moeilijker in de gewrichtskom kunnen bewegen. Dit kan klachten (pijn) veroorzaken tijdens openen en sluiten en kan tevens de mondopening beperken.

Een mogelijke behandeling bestaat uit het maken van een uitneembaar plaatje van (hard) plastic, dit wordt ook wel een spalk genoemd. Door deze spalk te dragen worden de kaakgewrichten ontlast en zullen schadelijke activiteiten als tandenknarsen verminderen.

Soms is het ook verstandig om met behulp van een gespecialiseerde fysiotherapeut o.a. bewegingen te oefenen, waarbij de kaakgewrichten niet knappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je er zelf invloed op kunt uitoefenen maar als dat zo is, raad ik je aan om niet expres met je kaak te knakken.

Ik heb zelf ook zo'n kaak en ik deed het vaak ook expres maar daar werd het erger door. Op een gegeven moment knakte mijn kaak zelfs bij elke kauwbeweging.

De tandarts heeft me gezegd dat ik dat beter niet kan doen. Nu ik het al jaren niet meer doe, gaat het een stuk beter.