Is mijn rib gekneusd of gebroken?

Gisteren heeft mijn broertje (4 jaar) op mijn buik (of rib, wat dan ook) gesprongen. Met zijn hoofd kwam hij dus terecht op mijn bovenlichaam. Ik moest een paar keer hoesten en kuchen maar het deed wel pijn. Toen ging ik weer verder spelen alsof er niets gebeurd was maar waarschijnlijk heb ik het toen alleen maar erger gemaakt. Ik dacht dat het gewoon ff een ongelukje was, maar ik heb nu al de hele dag veel pijn onder (of gewoon aan) mijn linkerrib. Het is geen verrekte spier, dat weten we want als ik mijn buikspier aanspan (wat eigenlijk bijna niet mogelijk is bij deze pijn), dan gebeurt er niks. Als ik integendeel van de bank probeer op te staan, doet het wel heel erg zeer. We zijn nog niet naar de dokter geweest omdat we net verhuisd zijn naar het buitenland en omdat we het hier nog niet zo goed kennen. Op internet heb ik ook al gezocht, maar nog niks gevonden. Kan iemand me vertellen wat ik heb? Een kneuzing? Is het gebroken? Of is het gewoon tijdelijk? Meld het me a.u.b....

Xx. megan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

vanaf hier kunnen we het niet zien (heb helaas geen X Ray monitor) juist de klachten bij deze 2 opties kunnen hetzelfde zijn.

Een gebroken rib, ook wel ribfractuur genoemd kan ontstaan door een ongeval of letsel waarbij de borstkas met kracht wordt ingedrukt.
Zo kan een rib breken door een val met wielrennen of schaatsen of een botsing met een tegenstander tijdens voetbal en hockey. Daarnaast is de kans op een ribfractuur aanwezig bij een auto ongeval.
Naast een ribfractuur kan de rib ook gekneusd zijn. De klachten en oorzaken zijn hetzelfde als bij een breuk van een rib.
Een fractuur van de ribben uit zich in een acute en duidelijk gelokaliseerde pijn die intenser wordt bij inspanning en wanneer men lacht, hoest, niest of een andere houding aanneemt.
De pijn neemt toe bij het ademhalen omdat de ribben meebewegen tijdens de ademhaling. Door deze pijn wordt er minder diep ademgehaald en is er een grotere kans op het ontwikkelen van een longontsteking.

ik heb ook een niet al te subtiel zoontje dus herken dit (wat hebben die kids met ribben?) :)) maar kon nog normaal kon ademen (met pijn welliswaar).
met 4 weken was het bij mij zo goed als over (heb de huisarts niet bezocht).

als je 100% zekerheid wil hebben zou je toch een huisarts nodig hebben, en leer je het meteen een beetje kennen daar :)

beterschap!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord! Ik ga wel vooral even langs bij de huisarts zodat ik het zeker kan weten...
Xx.

Andere antwoorden (6)

Een breuk of kneuzing maakt niet zo heelveel uit want een rip kan toch niet in het gips je moet gewoon goed rust houden totde pijn verdwenen is succes en veel beterschap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje voor je antwoord, maar ik wil graag weten of het gekneusd of gebroken is, zodat we weten wat het is, want ik moet morgen weer naar school...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je nooit weten zonder foto in ziekenhuis
Een gebroken rib kan je alleen met RX vaststellen,dus moet je daarvoor naar de dokter.Maar meer dan waarschijnlijk heb je alleen maar een geneusde ribben daar is weinig aan te doen.Alleen een pijnstiller kan hier wat soelaas brengen.Veder kan een gebroken en of gekneusde rib enkel door de nodige tijd,en dit kan een heel tijdje duren,genezen.
fremar
12 jaar geleden
Ik heb wel eens m'n rib gebroken. Dat is echt vreselijk. Ik zou toen niet even achter de pc kunnen gaan om het op GV te vragen. Alles deed pijn. Ademen is dan echt een marteling. Het is denk ik wel een spier. Die heeft niks te maken met je buikspieren. Dat Doet best wel pijn en zit bij je ribben. Gebroken is het denk ik niet dat doet echt heel erg veel pijn. Ik heb geen ervaring met kneuzingen maar weet van iemand die ik ken dat ook heel erg pijnlijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het niet zo ernstig zal zijn, maar je ouders zouden toch best op zoek gaan naar een arts waar je nu woont. Enkel een arts kan zeker zeggen wat je juist mankeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans dat je rib gekneusd is is veel groter dan dat ie gebroken is.
Wat ook kan, is dat je tussenribspieren verrekt zijn (dat is niet vast te stellen via buikspier aanspannen).
Hoe dan ook is het pijnlijk, vooral bij bijvoorbeeld omhoog komen uit zit en lig.
Maak je je zorgen, dan zul je toch naar de dokter moeten, maar of de rib gebroken is is alleen vast te stellen via een foto (en de behandeling is niet anders dan bij een gekneusde rib).
Het grootste risico bij een rib die gebroken is, is dat een stukje bot kan verschuiven en je long kan aanprikken, waardoor je een klaplong kunt krijgen. Geloof me, dat merk je direct (en dan moet je zsm naar een ziekenhuis en voel je dat ook echt zo).
Je kunt paracetamol nemen tegen de pijn, warmte kan prettig zijn (een kruik er voorzichtig tegenaan houden), en je wordt vanzelf handig in hoe je makkelijker kunt bewegen zonder jezelf teveel pijn te doen.
Na 2 weken wordt het al een stuk minder, na 6 weken is het grotendeels over.
Tip: als je moet niezen of hoesten, probeer dan je ribben van buitenaf te 'steunen', bijvoorbeeld door er een kussen tegenaan te duwen.
Beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had precies dezelfde klachten toen ik op een rand van een houten bak was gevallen. En het was gekneusd dus ik denk dat dat van jou ook gekneusd is