Hoe ernstig is slaapapneu?

Mijn man ademt soms snachts zo'n 20 tot 30 seconden niet, om daarna met een hele diepe snurk weer in te ademen. Dan weer één of twee keer een gewone ademhaling en daarna weer 20 of 30 seconden stil. Ik weet dat het slaapapneu heet, dat je er vermoeidheidsverschijnselen door kan krijgen etc. maar zou het ook kunnen zijn dat hij er helemaal in blijft? En wat kun je er aan doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Tuurlijk kan slaapapneu gevaarlijk zijn! Je dient absoluut een medisch specialist in de arm te nemen.

Waarom is slaapapneu gevaarlijk?
Slaperigheid
De nachtelijke slaap bestaat voor 15- 20% uit zeer diepe slaap, in welke fase de hersenen zeer langzaam werken en hierdoor goed kunnen herstellen. Voor ca. 15-20% vertoeven we in de droomslaap. In deze fase werken de hersenen zeer snel, maar beletten tevens dat de spieren zich aanspannen, zodat we onze droom niet kunnen verwezenlijken. De rest is oppervlakkige slaap waarin men meestal rustig en ontspannen in bed ligt, maar uit welke slaap men gemakkelijk wekbaar is. Meestal beletten apneuperioden dat er voldoende diepe slaap is en ook te weinig droomslaap. Door het voortdurend wakker schieten wordt ook de continuiteit van de slaap verstoord. Dit is de reden waarom apneu leidt tot slaperigheid, concentratiestoornissen, geheugenverlies overdag .

zie ook artikel : Slaapproblemen

Hart- en vaatziekten
Slaapapneu wordt algemeen beschouwd als een risicofactor voor hart- en vaatziekten. De onderbrekingen in de ademhaling veroorzaken namelijk een zuurstoftekort in hart, hersenen en andere organen. Dit kan leiden tot nachtelijke hartritmestoornissen, hartzwakte (30% van de mensen met hartzwakte lijdt aan slaapapneu), bloeddrukverhoging (bij 30% van de mensen met hoge bloeddruk komt een verhoogde apneu-index voor, en bij 30% van de patiënten met obstructieve slaapapneu wordt een verhoogde bloeddruk gevonden) en zelfs tot een hartinfarct of beroerte (CVA), vooral bij mensen met aderverkalking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit is weer typisch een medische vraag die niet aan GV maar aan de huisarts voorgelegd moet worden. Dan krijg je een optimaal, persoonlijk en gericht advies!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slaapapneu komt vaak voor bij mensen met overgewicht, dus om te beginnen zou je hem, indien van toepassing, op dieet kunnen zetten voor zijn eigen bestwil.
En dan naar de dokter !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, hij is niet echt te dik en hij drinkt ook geen alcohol. Hij heeft zelf helemaal geen last van die apneu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is ook absoluut niet altijd aan de orde, er lag ooit iemand naast me in het ziekenhuis toen ik een slaaponderzoek kreeg (en hij dus ook) die hartstikke mager was... Dus misschien een idee, naar de huisarts, door laten verwijzen naar de neruroloog voor een slaapnderzoek, wellicht kan hier meer informatie uit komen...
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is gigantisch niet waar, want ik heb ook behoorlijk overgewicht (+ 50 kilo overgewicht) en ik heb géén apneu! Ik ken ook iemand, die zo mager is als een lat en die heeft het wel! Generaliseren is des duivel's oorkussen! (Zei de atheïst) ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige keren dat ik iets over apneu gezien heb, waren in documentaires over overgewicht - en ik hád erbij gezet: indien van toepassing.......En we weten allemaal wel een uitzondering op de regel, toch? - als je in cliché's wilt spreken ;-)))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Nieuwsgierig: Oké, dan is het goed! ;-)
Door af te vallen nemen de klachten aanzienlijk af. Ook zijn er speciale slaapapnoe-maskers op de markt. Deze maskers worden voor het slapen gaan op de neus geplaatst en aangezet. Dit masker produceert een continue positieve luchtdruk in de keel. Hierdoor krijgen de spieren van de keelholte geen kans om samen te vallen en zal de patiënt rustig doorslapen.

De meest toegepaste behandeling bij obstructieve slaapapneu is in principe heel eenvoudig. Met lucht worden, onder een geringe overdruk, de luchtwegen open gehouden. Daarvoor wordt een apparaat gebruikt dat naast het bed staat, een soort luchtpomp, die via een slang en een masker de lucht inblaast, de zogenaamde cpap.
Vóór de vergoeding in 1996 van de behandeling van osas met cpap werd er vooral geopereerd. De ervaringen van apneu-patiënten leren ons dat dat niet altijd even succesvol was.
Voor lichte vormen van apneu en snurker kunnen speciale beugels worden gebruikt.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar...mijn vraag was ook: Kan hij er in blijven. Dat hij dus vergeet weer te gaan ademen? Dat hij smorgens wakker wordt en dan..euhm...nee, dat kan niet. Maar je weet wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt niet erg waarschijnlijk, maar er lang mee rondlopen is niet erg goed voor de gezondheid. Zoals al meer beantwoorders aangeven kunt het beste contact opnemen met uw huisarts voor een deskundig advies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie. Ik ga het er met hem over hebben.
Allereerst dient getest te worden of het apneu betreft.
Hiervoor moet je man dan een nachtje aan de apparatuur
aangesloten worden in het ziekenhuis om zijn slaapgedrag te checken en na te gaan of hij echt ademstops heeft (polysomnographie heet dat).

Als apneu geconstateerd wordt, wordt er een snurkbeugel aangemeten (bij licht vorm) of een slaapmasker waar constante lucht je lichaam in komt om de nacht rustig te kunnen doorbrengen.

Slaapapneu veroorzaakt vermoeidheid, hoge bloeddruk en andere medische klachten en kan levensbedreigend zijn.

Maar als hij nergens last van heeft kan het zijn dat hij gewoon een stevige snurker is. Een snurkbeugel kan dan uitkomst bieden als het snurken klachten gaat geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het verschil tussen stevig snurken en die apneu ken ik wel. Wat ik niet wist is dat hierdoor zijn bloeddruk stijgt. dank je voor je reactie.
Onderschat het niet!

"Tijdens de nachtrust van mensen met slaapapneu syndroom is er een verhoogde kans op gezondheidsproblemen. Mensen die last van slaapapneu hebben lopen een groter risico om ’s nachts een attaque te krijgen en om daaraan te overlijden. Er komt minder bloed in de hersenen en het stolt ook gemakkelijker."

Ik wil je met dit stukje tekst niet de stuipen op het lijf jagen, maar wel laten zien dat je het niet moet onderschatten. Ik zou zeker contact opnemen met een huisarts, er zijn namelijk wel degelijk behandelingen voor.