Mag een bejaarden/ziekenverzorger met een fikse verkoudheid zijn/haar werk doen?

Ik vraag me dit gewoon even af. Men kan de oudere/zieke mens zo makkelijk een verkoudheidsvirus overdragen. Ze zijn er dan vaak weken mee behebt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Verkoudheid (ik heb het niet over griep) is besmettelijk bij het ontstaan van de eerste verschijnselen. Als iedereen meteen thuisblijft bij een vage kriebel in de keel, een keer niezen of waterige ogen om anderen niet te besmetten dan kunnen we onze maatschappij beter meteen opdoeken. Oftewel, we zouden als kluizenaar moeten gaan leven om het risico op besmetting zo klein mogelijk te maken.

Ik denk dat je het risico voor kwetsbare groepen nauwelijks tot niet kleiner maakt door met fikse verkoudheidsverschijnselen uit hun buurt te blijven. Door in grote getale thuis te blijven lopen die groepen mijns inziens een veel groter risico doordat ze noodzakelijke zorg tekort komen. Wel mag je verwachten dat snotterige collega's en zorgpersoneel maatregelen nemen door handen wassen, te niezen in de elleboogsholte of een papieren zakdoek die weggegooid wordt waarna de handen worden gewassen.

Mondmaskertjes die niet aan speciale eisen voldoen bieden geen enkele bescherming tegen virussen en zeker niet als je niets van virusbesmettingen weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja hoor. Maar dan wel met mondkapje voor en handen wassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het niet kunnen. Maar het ligt vaak aan de werkgever/organisatie of je wel of niet moet werken.
Ik zou dan zowiezo lichamelijk contact zo veel mogelijk vermijden en de andere taken proberen te gaan verrichten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker "mag" dat. Er is namelijk geen wet tegen, dat het niet zou mogen. Maar of het ethisch verantwoord is......

Het is niet verantwoord naar de bejaarde bewoners toe, om dit te doen. Ouderen en zieken, zijn vatbaarder voor een virus en kunnen hier zelfs aan overlijden.
Dit vind ik trouwens (persoonlijk) ook gelden, voor iederéén die ziek is, en lekker naar het werk gaat, om collega's ziek te maken.

Áls je dan tóch moet/wil gaan werken, neem dan de voorzorgsmaatregelen, om een ander niet ziek te maken, collega's of mensen met wie je moet werken....
Zoals hier al genoemd, mondkapje op, en met een fles desinfecterende handgel bewapend.

Zelf ben ik een keer behoorlijk ziek geworden, omdat mijn collega, die op mijn kamer zat, zo nodig stoer moest doen, en lekker wél naar het werk kwam, om aan baasje te laten zien, kijk eens! Ik ben ziek, maar ik kom tóch werken. Dat is niet stoer mensen....ik heb 2 weken op bed gelegen...!

Dus mensen, bedenk wat je allemaal teweeg brengt, als je ziek naar je werk gaat. Bedenk er ook bij, wat je onderwég naar je werk nog teweeg kunt brengen. (volle bussen openbaar vervoer enzv.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is dan een geweldige fout van de werkgever. Welke werkgever kan zijn personeel nu "dwingen" te komen werken als hij/zij ziek is. En vanwaar de min? Wat is er fout aan het antwoord. Wettelijk gezien kan je werkgever je namelijk niet dwingen te werken als je ziek bent. Personeelstekort of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je van mij. Ben het helemaal met je eens.
Ik ben verzorgende en moet gewoon werken met verkoudheid. De meeste zieke mensen waar ik mee werk krijgen de griepprik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van wie MOET jij werken als je ziek bent, in welke wet staat dat beschreven? Het moet niet gekker worden!
En als aanvulling op de andere antwoorden ben je vaak besmettelijk als je er zelf nog niet eens ziek van bent. Voordat je zelf ziek word maar wel al besmet bent met een virus kan je andere mensen al besmetten. Dus mijn idee is wel werken maar gewoon goede voorzorgsmaatregelen nemen om de beestjes zo min mogelijk te verspreiden.