Links- én rechtshandig Zou het verstandig zijn op school en thuis te leren evenveel met de linkerhand te oefenen als met de rechter ?

Meestal kiest het kind zelf voor één van twee en vaak
wisselend voor bepaalde bezigheden. Verder heeft het gebruik van de hersenhelft ermee te maken.
Dus mogelijk wordt er dan iets geforceerd of vermindert
de kwaliteit van een van de twee.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, je hoeft kinderen niet ambidexter op te voeden, want in de regel zijn ze dat niet. Ongeveer 80-85 procent van de mensen heeft een voorkeur voor links, de rest voor rechts. Mensen die van nature 100 % ambidexter zijn, zijn echt een heel grote uitzondering.

Onder de drie wisselen ze nog wel eens van hand, maar daarna wordt die keus DOOR HET KIND gemaakt, ongeacht de ouderlijke invloed. (En geloof me, ik heb mijn best gedaan van mijn beide kinderen linkspootjes te maken, maar ze bleven stug overstappen op rechts).

De voorkeur voor links- of rechtshandigheid komt inderdaad uit de hersens, maar wordt al (ver) voor de geboorte bepaald, en na de geboorte heb je er eigenlijk gene invloed op. Dat zie je aan mensen die vroeger nog gedwongen werden met rechts te schrijven, maar altijd heel veel andere dingen met links zijn blijven doen. Het beste is de voorkeur van het kind te volgen, zoals al inds pakweg de jaren 70 gebeurt.

Toegevoegd na 9 uur:
Eerste zin : moet natuurlijk 80-85 procent is rechts zijn. Foutje....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht altijd dat de meeste mensen recht zij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je helemaal gelijk in, is gewoon een hele domme tikfout van mij. 80-85 %vande mensen is rechts, ruim 15 % linkshandig. Maar zoals wel meer linkshandigen regelmatig gebeurt, heb ik link en rechts weer eens foor elkaar gehaald.
vroeger moesten op school de kinderen die van zichzelf linkshandig waren alles rechtshandig doen.
Dus ze deden buiten school alles linkshandig en werden op school gedwongen alles rechtshandig te doen.
Bij sommigen was het gevolg dat ze gingen stotteren als ze en beetje onder druk kwamen of niet meer uit hun woorden konden komen als ze boos werden.