Hoe kan het dat sommige mensen elke dag hun neus snuiten?

hoe kan het dat sommige mensen meerdere malen per dag hun neus kunnen snuiten terwij ik gedurende een flinke verkoudheid omde dag red, hebben sommige mensen veel meer snot?

Toegevoegd na 8 minuten:
iedit
ik hou het uit niet toe hoeve snuiten simpelweg omdat ik geen snot produceer als ik niet heftig verkouden ben. mijn man snuit elke dag een paar keer, zonder dat hij ziek is. ik snap dat niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Dat ligt er maar net aan hoe jouw neus functioneert, en of je last hebt van bv allergieen.
Ikzelf heb een paar jaar geleden mijn neus verbrijzeld.
Het is, na meerdere operaties, weer aardig goedgekomen, maar mijn neusslijmvlies is onherstelbaar beschadigd door de operaties.
Ik produceer daardoor veel snot en moet meerdere malen per dag snuiten.

Andere mensen hebben bv erg veel last van hooikoorts, huismijtallergie en noem maar op. Dan produceer je ook meer snot.

En dan heb je nog mensen die hun neus jarenlang plagen met cokegebruik; dan is je neusslijmvlies zo ver heen dat je doorlopend snot produceert. Snuiten dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als ik verkouden ben kan ik soms wel de heledag constan aan een stuk door mijn neus gaan snuiten. die snot vindt ik gewoon irritant en moet er dus uit.
hoe hou jij het uit om om de dag maar te hoeven snuiten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie bewerking
Omdat de een meer snot/vocht heeft dan de ander, denk ik. Het zal ook te maken hebben met gewoontes. Ik ken mensen die ook als ze niet verkoude zijn de hele dag met een zakdoek lopen te wrijven. Die zullen bij verkoudheid dus nog sneller snuiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat snuiten eigenlijk een tamelijk vieze maar vreemd genoeg als netjes aangeleerde gewoonte is. Feitelijk is het gezonder, normaler en beter om eventueel door de neus geproduceerd slijm gewoon 'op te halen' en via de keel af te laten voeren. Even 'snuffen' dus, en dat doen we allemaal wel eens. Dat hoeft niet altijd met veel aplomb en veel lawaai, maar gewoon even tussendoor. Je neus produceert namelijk wel de hele dag door slijm, en dat moet of de ene of de andere kant op. Vermoedelijk ben je je er net zo weinig van bewust als van slikken en knipperen, behalve dus als je van kleins af aan heb geleerd dat je niet mag ophalen maar je zakdoek moet gebruiken. Gelukkig is het een verschijnsel dat steeds minder voorkomt.

Maar daanaast zijn er natuurlijk wel degelijk mensen die meer slijm en ook neusslijm produceren dan gemiddeld. De hooikoorts-patient is natuurlijk een open deur, maar er zijn meer stoffen waar mensen overgevoelig op kunnen reageren zonder meteen echt ziek te worden, maar wel met een verhoogde slijmproductie. En als je het met inhalen niet bijbeent, is snuiten de enige oplossing. Maar zelfs bij een flinke verkoudheid moet bij een normale 'snothuishouding' een keer of drie, vier per dag meestal wel volstaan. Behalve als je een verstopte neus hebt, maar dat is weer een heel ander verhaal (en kan ook nog eens met snuiten te máken hebben zelfs)