Doen huisartsen in Nederland zelf echo's?

Of moet je daarvoor altijd doorverwezen worden?

Ik heb het dan niet over een echo bij zwangerschap maar om bijvoorbeeld de eierstokken te controleren op cysten. Ik heb donderdag een afspraak vanwege mijn onregelmatige cycli en vraag me af wat voor onderzoek er direct al gedaan zou kunnen worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je zult dan over het algemeen doorgestuurd worden. Echoscopie is een specialisme, niet veel huisartsen zullen dat hebben geleerd, of in ieder geval niet zo uitgebreid. En bovendien beschikt een huisartsenpraktijk over het algemeen niet over een echo-apparaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik kan niet voor alle huisartsen spreken, maar mijn huisarts voert zelf echo's uit.
Toevallig net gisteren een echo gehad om de aderen in mijn been te inspecteren. Er was angst dat ik misschien een trombosebeen zou hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is volgens mij vrij uitzonderlijk. Zit die huisarts aangesloten bij een grote praktijk of maatschap?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij zit in een praktijk met een stuk of 6 huisartsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het voordeel is wel dat hij het speeltje zo leuk vind dat je geheid echt op de minuut nauwkeurig op tijd de praktijk binnengelaten wordt, beter dan dat halve uur wachten dat ik een week eerder had. Ik schijn nu een infectie in mijn been en voet te hebben, dus lekkere antibiotica-kuur meegekregen en het verzoek weer even een dag of 10 niet te gaan sporten... triatlontraining begint behoorlijke vertraging op te lopen... zucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan heb je zijn vrouw nog nooit meegemaakt, die is zo mogelijk nog erger.
Bij mijn huisarts word je dan doorgestuurd naar het diagnostisch centrum. Daar prikken ze bloed en doen ze ook echo's en dergelijke. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn huisarts worden geen echo's gemaakt. Hiervoor word je doorgestuurd.

En wat je bij je huisarts kunt verwachten is ook verschillend. De een stuurt je door en doet zelf geen onderzoek en de ander verricht wel een kort lichamelijk onderzoek. De mijne stuurt meteen door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste huisartsen zullen je doorsturen voor een echografie.
Om te kunnen zien wat je moet kunnen zien met een echo is een kunst op zich. Iedere huisarts zal dat niet kunnen.
Ook moet je weten waar je precies moet zoeken, de diepte waar je naar iets kijken moet (je hebt dan een andere frequentie nodig) en hoe het er uit ziet op een echo. Ik denk dat er over het algemeen geen echo apparaat bij een huisartsen praktijk staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks de enkele huisarts die kennelijk wel een echo maakt hoort dit niet bij de huisarts geneeskunde.
Deze apparatuur is veel te duur om efficient in een normale huisartspraktijk te kunnen inzetten. Daarnaast moet een arts ook zeer regelmatig werken met een dergelijk apparaat om zijn (diagnostische) vaardigheid bij te houden.
Dat zou OF inhouden dat de arts veel onnodige echo's zou gaan maken (op kosten van de patient uiteraard via de zorg verzekering) OF hij zou onvoldoende ervaring hebben.

Dit is dus echt iets voor een gespecialiseerde arts die de apparatuur effectiever kan inzetten voor de patienten bij wie dit echt nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huisartsen die zelf echo's maken zijn uitzonderingen. De prijs lijkt me een kwestie van een investering die zich wel terugverdient maar het maken van een echo is wel een verrichting die tijd kost en geleerd moet worden. Pas sinds kort doet de verloskundigenpraktijk (4 verloskundigen) waarmee wij samenwerken zelf de echo's. Daarvoor gingen zwangeren voor de termijnecho naar het ziekenhuis.