Is snuiten van je neus schadelijk?

Tijdens het eten is er via mijn keel brooddeeg in mijn neus gekomen. Ik probeer dit via snuiten eruit te krijgen. Dat lukt niet zo goed (doordat het verstopt zit voel ik een druk in mijn oren) Andere tips zijn welkom... ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Spoel je neus met fysiologisch zout.
(9 gram zout op een liter gesteriliseerd (gekookt) water)
Doe dit in een leeg en goed schoongemaakt neussprayflesje.
vernevel dit in je neus en zuig diep in door je neus.
Eventueel brooddeegresten spoel je dan uit je neus vanuit de richting waar het naar binnen gekomen is.

Toegevoegd na 30 minuten:
Deze behandeling irriteert of beschadigt je neus niet.
Door snuiten kan de opgebouwde overdruk rommel in je voorhoofdholtes doen belanden en dat kan daar ontstekingsreacties veroorzaken.
Je bent dan verder van huis.
Het is dus heel verstandig deze vraag te stellen
Een neussprayflesje werkt het handigst, je kunt het ook via een theelepeltje in je neus brengen maar dit voelt vervelender.
Weest niet bang, als je je aan de dosering van 9,0 gram zout per liter water houdt is deze handeling op zich pijnloos, het water is lichaamseigen.
Het is gerieflijk om het op 35-38 graden te brengen.
Door dit water op te snorkelen wordt alle troep via keel en maag afgevoerd, je kunt het echter ook uitspugen.
Ingedroogd deeg zal even op moeten lossen dus het zal enige tijd vergen alles er uit te krijgen.
Dat zal je een opluchting geven.

Bovenstaande is ook nuttig ook voor de vele mensen die een neusspray te lang gebruikt hebben, dan gaat de neus juist dicht zitten en men gebruikt dan opnieuw neusspray.
Door de spray e vervangen door fysiologisch zout kun je van deze "neussprayverslaving " afkomen.
Vervang dagelijks de inhoud van de neussprayflacon en maak die ook steeds eerst weer goed schoon.
Omdat het fysiologiscgh zout geen conserveermiddelen bevat kan het zoute water door terugzuigen van neusslijm snel verontreinigd raken en een bron van infectie vormen.
Zelf reinig ik zo een flesje eerst met spiritus en vernevel
dit ook een paar keer IN DE LUCHT.
waarna ik het 3-5 keer naspoel met schoon water en ook telkens het vernevelsysteem meeneem.
Je brandschone flesje kun je dan telkens weer gebruiken.
Bewaar de hoofdvoorraad in een zeer schone fles in de koelkast, vul het schoon gemaakte flesje steeds uit de hoofdvoorraad die een week n de koelkast bewaard , meegaat.
Het sprayflesje houd je enige tijd op zak zodat het warm wordt, dus geen koude zoutoploossing in je neus spuiten!
Ook mensen met hooikoorts etc. kunnen hier veel baat bij hebben en kan zonder gevaar gebruikt kan worden ipv allerhande middelen die bij langer gebruik veel neusholte irritatie kan veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is wel zo dat lekker in je neus peuteren minder schadelijker is dan snuiten, maar of je dan het brood eruit krijgt, is de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bel eens even naar je huisarts...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer met voorzichtig snuiten het ding los te maken.

Maar snuit niet met veel kracht, of herhaaldelijk, dan snuit je je neus kapot en heb je een bloedneus.

Door hard snuiten kan er ook snot in een holte komen, met onsteking als gevolg.

Je kan beter medische hulp zoeken.