Is het echt goed voor je vagina om te spoelen met appelazijn?

Een vriendin van mij vertelde me dit. Omdat ik vaak last heb van schimmelinfecties en ik niet steeds aan de antibiotica wil. Ze zei dat dat hielp om het te voorkomen. Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
30.3K

Het beste antwoord

Nee, dat is NIET goed. Je verstoort de natuurlijke zuurgraad.
Wassen met water, geen zeep, niet IN de vagina rommelen.
Meestal wordt een vaginale schimmelinfectie veroorzaakt door Candida, een gist. Die kan gaan 'woekeren' als je je vagina wast met zeep, maar ook door sommige antibiotica, omdat bepaalde bacteriën juist die gist in de hand houden. Dood je die door antibiotica, dan gaat die gist juist floreren.
Daarnaast kan de pil soms Candida bevorderen. En soms is het een kwestie van stress.
Pas ook erg op met bijvoorbeeld inlegkruisjes, die kunnen zorgen voor een broeierige omgeving waarin dit soort organismen het erg goed doen.
En altijd je billen naar achteren afvegen (er zijn veel mensen die dit niet doen en die bijvoorbeeld steeds vaginale en/of blaasinfecties krijgen hierdoor!).

Weet je zeker dat het een schimmelinfectie is die je hebt? Want antibiotica zijn niet het juiste middel hiertegen - je huisarts zou specifieke schimmeltabletten moeten voorschrijven, als kuur (een tijdje achter elkaar) of als een soort onderhoudsdosering (elke maand op de 5e dag na je menstruatie 1 vagina tablet).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

spoelen is niet wat er beschreven staat. Lees het volgende maar eens op onderstaande link/bron :

Er zijn een aantal middeltjes die je gewoon thuis kunt maken om de schimmelinfectie te bestrijden. De ingrediënten hiervoor heb je waarschijnlijk al in huis en anders zijn ze te koop in de supermarkt en drogisterijen.

Een populair middeltje tegen candida is een mix van yoghurt en tea tree olie. De yoghurt bevat actieve bacterie culturen die de slechte bacteriën bij een schimmelinfectie aanpakken. In combinatie met de olie, die voor verzachting zorgt, kunnen de meeste schimmelinfecties worden behandeld en genezen.

Een ander, minder kliederig, middeltje is appelazijn. Al wat je moet doen is een wattenschijfje doordrenken met de azijn en het geïnfecteerde gebied ermee deppen.

Bij een vaginale schimmelinfectie is de zuurtegraad – de pH-waarde – van je vagina ontregeld. Bovengenoemde middeltjes zijn 'zuren' die deze pH-waarde helpen te herstellen omdat ze net zo 'zuur' of zuurder dan je vagina zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let op: er komt geen bacterie kijken bij een schimmelinfectie! De meest voorkomende schimmels houden niet van een zure omgeving. Dus de zuurgraad van je vagina terug brengen naar hoe die hoort te zijn is een goed begin.
Je kunt het eens proberen maar als je zo vaak last hebt zou je je eens kunnen laten testen op Gardnerella,dit is een bacterie die er altijd zit maar als die door 1 of andere reden teveel aanwezig is krijg je ook hele vervelende klachten en daar werkt in dat geval die huismiddeltjes niet tegen,daar moet je echt medicijnen voor halen.

Ik kamp zelf namelijk heel vaak met Gardnerella en het is iets waar je totaal niets aan kunt,het komt zelfs doordat je TE schoon bent op jezelf en bijv. doordat je zeep gebruikt daar of teveel spoelt met water.
Het kan immers ook andere oorzaken hebben maar zoek het maar eens op op Google.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk eens aan producten zoals in de link. Ik heb geen financiële binding met het product overigens. Er zijn ook andere merken die dit soort middelen verkopen.

Doel: de vagina zuurder maken. Sommige mogen vaginaal (net na menstruatie is het slijmvlies kwetsbaarder voor infecties, na sex wordt de zuurgraad door sperma hoger) worden ingebracht. Irrigeren (spoelen met flacon) van de vagina overigens niet dagelijks doen!
De uitwendige schaamlippen dagelijks reinigen met de emulsie is wel goed, het levert ook een zuurder milieu op en geeft daardoor minder kans op infecties.

Het werkt alleen preventief.
Is er een infectie moet die met medicijnen behandeld worden.

Niet iedereen reageert even prettig op een middel. Dus even zoeken naar dat middel dat voor jou prettig is. Let wel op: niet alle middelen mogen (ook al staat er voor intiem gebruik) de vagina spoelen (irrigeren dus).

In Nederland kan de apotheek een oplossing maken met melkzuur, wat ook heel effectief is. Maar vaak (door maakkosten) weer kostbaarder dan een middeltje uit het schap. Wel zit in deze oplossing verder geen probleemstof voor mensen met allergiëen en intoleranties.