hoe maak ik mij minder onzeker?

als ik bijv. In de stad loop heb ik het gevoel dat iedereen naar me kijkt en dan voel ik me onzeker

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ach kind, toen ik 13 was, was ik ook super-onzeker:
Te klein, te dik, te lelijk, te scheel, te verkeerde jas,
fout kapsel, verkeerde schoenen.....
En men zei dan ook nog dat ik altijd somber keek.
(wa kekte lilluk, zeiden ze in Brabant)

Altijd wel iets om je ongelukkig door te voelen.

Maak je niet te veel zorgen. Het hoort een beetje bij je leeftijd.
Niemand let speciaal op jou.
Iedereen kijkt naar iedereen.

Kun je er over praten met vriendinnen, kennissen, je moeder?
Ik kon dat niet, maar op een gegeven moment groei je er overheen. En leer je zelfvertrouwen.
Concentreer je op dingen waar je goed in bent en die je leuk vind.
Dan komt het goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (8)

Nou soms helpt het als je aan een vecht sport gaat doen daar krijg e veel zelf vertrouwen van maar probeer gewoon een eigen mening te hebben en niet naar andere te kijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn cursussen die je kan volgen, die zorgen dat je een positief zelfbeeld krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb ook cursussen gedaan om zekerder te worden van mezelf maar ik zal je vertellen dat het echt in je moet zitten anders helpt het niet. Hetgeen je geleerd wordt weet je vaak zelf al maar op papier of uit andermans mond klinkt het makkelijker dan in de praktijk zal blijken.
Vechtsport (zoals hierboven genoemd) helpt enorm!
(tenminste, in mijn geval hielp het enorm)
Ik heb zo'n 4 jaar karate gedaan, en in die 4 jaar is mijn zelfvertrouwen enorm gestegen.
Dus misschien moet je eens gaan overwegen ook karate of judo, of een andere vechtsport te gaan doen. :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt dat mensen naar elkaar kijken, maar daarbij hoeven ze niet iets negatiefs te denken. Als je een leuke jas draagt dan kunnen ze met een positieve blik naar je kijken of misschien heb je wel een heel lief knap gezichtje ;-) Draai het om in positief, je mag toch gezien worden!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die onzekerheid is ergens ontstaan. Heeft te maken wat je al eerder hebt meegemaakt. Probeer het te vinden en bepaal of het nu echt nodig is om jezelf onzeker te voelen. Dat hoeft namelijk helemaal niet. Je bent niet minder dan andere mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfverzekerheidscursus is een goed en effectief idee! Het helpt je om zekerder te worden van jezelf en de situatie. Zoek een op google voor een cursus bij jou in de buurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Assertiviteitscursus noemen ze zoiets!
Praat erover met mensen die je lief zijn, bijvoorbeeld je ouders of je beste vriend / of vriendin.
Maar ook met je huisarts, deze kun je in vertrouwen nemen, en weet precies hoe hij/zij je kan helpen.
Zelf heb ik straatvrees gehad, niet leuk en makkelijk om daar over te praten. maar het lukt erg op als je dat wel doet.
Er over praten en andere mensen vertrouwen is dhet beste wat je kunt doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel vervelend maar O zo herkenbaar. Ik herken het omdat ik het zelf ook had en zelfs nog heb. Goed dat je er nu iets aan wilt doen...ik was er heel laat mee en heb nu moeite het af te leren! Veel mensen vertellen je allemaal dat het niet nodig is want je ziet er leuk uit, hebt een leuk koppie en draagt leuke kleren en dat zal de reden wel zijn dat ze je bekijken want je mag ook graag gezien worden toch?

Nou, dat hielp bij mij niet, het probleem werd er niet minder om en dat komt omdat dat het probleem ook helemaal niet was. Ik vond mezelf er ook best goed uitzien maar kreeg dat minderwaardige gevoel juist omdat ik het idee had dat iedereen mij met andere ogen bekeek.

Maar ik ben eens op mezelf gaan letten hoe vaak ik naar iemand anders keek. En ik zal je vertellen dat ik dat constant doe...puur om te kijken wat een ander nu meer heeft dan ik en ik weet zeker dat door mijn gegluur mensen vast ook verlegen of onzeker werden. Dit is geen probleem van jouzelf maar van iedereen...alleen jij denkt dat mensen je op een negatieve manier bekijken (zoals ik toen ook dacht).

Ik ben er pas voor in therapie geweest en moest mezelf iedere keer als ik in de spiegel keek, een zoen geven. Iedere keer tegen mezelf zeggen dat ik van mezelf hield. Eigenlijk moest ik gewoon doen of ik mijn eigen vriend was zogezegd. Ik moest de mooie dingen in mezelf zien (dacht dat ik niets moois vond maar als je echt lang voor de spiegel staat kan je heus genoeg dingen zien.
Ga bij jezelf te rade waar jij nu naar kijkt als je andere mensen in je vizier hebt en bekijk diezelfde punten nu eens bij jezelf.....en vraag je dan af of je zo anders bent dan een ander en of dat reden is onzeker te zijn?