Hoe komt het dat de spieren van mijn vriend aanspannen nadat hij in slaap is gevallen?

Als mijn vriend net in slaap is gevallen dan krijgt hij van die scheuten in zijn benen. Hoe ontstaat dit en waarom gebeurt het voornamelijk in de eerste 30 minuten van je slaap?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dat heet een hypnagoge schok, zie hier voor meer informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypnagoge_schok
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze hypnagoge schokken zijn dus de schokjes die iedereen wel eens heeft vlak voordat je in slaap valt. Mijn man heeft het in een "drukke nacht" bijna de hele nacht door. Is daar ook een term voor?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, kijk in de link, daar staat: "wanneer de nachtrust ernstig wordt gestoord door de hypnagoge schokken, spreken we van een aandoening genaamd periodieke beenbewegingen of beter bekend onder de Engelse naam PLMD (Periodic Limb Movement Disorder)".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank! Het heeft nu een naam!

Andere antwoorden (2)

Dan ontspant het lichaam en dan gaan de spieren nog na schokken zeg maar ik ben er voor bij de dokter geweest heb het heel erg maar is niks aan te doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit komt vrij vaak voor.
Mijn man heeft het ook, en het is voor jou als partner ook geen pretje. Elke keer krijg je een schop als je net in slaap probeert te vallen.
Maar ik heb de indruk dat het erger is na een drukke en min of meer stressvolle dag. Als het een rustige en ontspannen dag is geweest is het veel minder.
Net als hier al gezegd wordt, de ontspanning van het lichaam gaat sneller dan die van de spieren.
Er zijn wel medicijnen voor: Inhibin. Zijn zowel op doktersrecept al zonder recept te verkrijgen bij de apotheek.