''Leeft'' het hoofd van een onthoofd persoon nog een aantal seconden na de onthoofding?

Dat vertelde mijn vader gisteren, dat het hoofd van een persoon die onthoofd is (door bijv. een guillotine) nog heel kort ''leeft'' (dat bijv. de ogen nog knipperen) klopt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vroeg ik me ook de hele tijd af (A)

Het beste antwoord

De hersenen heben zo'n rote hoeveelheid zuurstof nodig dat die vrijwel direct stoppen met functioneren nadat de bloedtoevoer die de hersnenen van zuurstof voorziet wordt afgebroken.
Zien, horen en denken zit er niet meer in. Ook niet voor een fractie van een seconde.
Reflexen, zoals nog een keer knipperen van de ogen, zullen ook niet optreden.
In de rest van het lichaam kunnen na onthoofding nog wel reflexen plaatsvinden.
Iedereen kent wel de uitdrukking; "als een kip zonder kop rondrennen. Wanneer een kip wordt ontkopt, kan die mogelijk nog wel een stukje rennen. Dat komt omdat er in het kippenlijfje reflexen optreden.
Bij de mens kan dit ook gebeuren. Na onthoofding gaan prikkels vanuit de ruggengraat naar de spieren, waardoor bijv. armen en benen nog bewegen. Die reflexen zijn erg hevig en ongecontroleerd. Dat duurt een paar minuten.
Omdat er geen zuurstof meer bij de spieren komt, verzuren deze en stoppen uiteindelijk met bewegen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Elke neurochirurg zal dit bevestigen. ik heb het zelf ooit eens van een neurochirurg gehoord die ik ooit geïnterviewd heb.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zou best kunnen, maar die ogen knipperen dan denk ik eerder als laatste zenuwtrekje. Je zal niet meer bewust leven denk ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn dan eerder de hersenen die nog wat activiteit hebben. De persoon zelf is dan toch echt wel dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat de hersenen de persoon waren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hersenen zijn ook de persoon :p dus dit antwoord is het net niet helemaal ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ziel is de persoon. De hersenen ...eh...niet.
Alles in het lichaam bestaat uit cellen en die cellen zijn niet meteen dood. Ook na onthoofding zitten er dus nog levende cellen in het hoofd ( en rest van het lichaam).

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat over die ogen lijkt mij trouwens een fabeltje :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steenuiltje
13 jaar geleden
Ik verwacht niet dat dit een fabeltje is. Er kunnen zich nog wel degelijk processen in het lichaam afspelen, ook al is de persoon in kwestie overleden.
Uit eigen ervaring: ik stond ooit aan het bed van een pas overleden man. Deze had nog een slikreflex nadat hij toch wel 2-3 minuten geleden overleden was.
Het kan dus wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, er kunnen inderdaad wel degelijk nog bewegingen plaatsvinden, maar ik denk niet dat ogen nog knipperen als in de zin van knipperen. Ze zullen wellicht trillen. En dat heeft te maken met die cellen die nog niet dood zijn, maar hun laatste energy kwijt raken.