Waarom droomt de een wel, en de ander niet?

of onthouden dan ;) ik weet bijna elke dag wat ik heb gedroomd, en mijn dromen varieren van hele kleine dingetjes zoals een vraag beantwoorden op goeievraag, tot grote wereldreizen met draken zo groot als utrecht.

Maar een vriend van mij zegt dat hij al sinds hij klein was geen droom meer heeft onthouden.

Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Amadea
13 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/dromen-nachmerries-onthouden.47888, http://www.goeievraag.nl/vraag/dromen-vergeten.124348 en http://www.goeievraag.nl/vraag/herrinner-droom-anderen-kijken-raar.37537
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh, slecht eigenlijk eerst een vraag stellen en dan er achter komen dat het antwoord al op de site staat.. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij nader inzien zit er geen antwoord tussen dat mijn vraag nou precies beantwoord

Het beste antwoord

Even een quote van een hele interressante site over dromen. Een droom-expert geeft antwoorden. (wel in het engels)

Q: I assume I am dreaming each night, so why do I seldom recall any of my dreams?

Susan Majerus, West Des Moines, Iowa

Stickgold: I would predict that you're a sound sleeper and wake up with an alarm clock. Those are the biggest obstacles to dream recall. Since we only seem to remember dreams from the period shortly before we awaken, someone who wakes up a half dozen times during the night is much more likely to remember a dream than someone who sleeps straight through 'til morning. Then, in the morning, recall is optimal if you wake from REM sleep, and an alarm cuts the chance of that about in half, since we're in REM no more than half of the time in the morning. In addition, studies have shown that any sensory input or moving around when you wake up will tend to wipe out your dream memories. So an alarm clock gives a big sensory input, and you usually leap up to turn it off.

Q: What can I do to remember my dreams when I wake up? Is it possible I don't have dreams? If I do dream, what can I do to remember dreams?

Anonymous

Stickgold: I tell people that the best way to remember some dreams is to drink four large glasses of water before bed. This will cause you to wake up repeatedly during the night, and the most likely times will be at the ends of periods of REM sleep, when you are most likely to be dreaming intensely. Almost everyone who reports "no dreaming" will recall dreams when awakened from REM sleep.

Toegevoegd na 4 minuten:
dat tweede antwoord van die Stickgold is uiteraard met een knipoog (over die 4 glazen water drinken ;) hij heeft ook humor. Ik heb t helemaal doorgelezen, erg interessant als je er meer van wilt weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heerlijke site om te lezen was dit :) ik ben zelf er fan van dromen en alles wat ermee te maken heeft, dus heel erg bedankt :)

Andere antwoorden (3)

Waarschijnlijk wordt jij dan rustiger wakker dan je vriend. Als je rustig wakker wordt, onthoud je je droom beter dan dat je gelijk aan 10 dingen gaat denken als je wakker wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb twee weken terug een lezing gehad over dromen en daarin vertelde de hoogleraar dat er veel verschillende theorieen over dromen zijn. Eén daarvan, het evolutionaire perspectief, zegt dat je droomt om te verwerken wat je hebt meegemaakt. Wanneer je slecht slaapt en wakker wordt tijdens het dromen, kan dat leiden tot een grotere kans op het ontwikkelen van psychische stoornissen. Dit evolutionaire perspectief laat zien dat iedereen een mechanisme heeft om te dromen. (omdat het schijnbaar noodzakelijk is) Zowel jij als je viend 'zullen 's nachts dromen maar hij zal zich daar minder van bewust zijn. Mocht hij wel willen dromen, dan zijn daar mogelijkheden voor. Hij zou een boekje naast zijn bed kunnen neerleggen en zodra hij wakker wordt en iets herinnert, moet hij dat opschrijven. Als hij 's nachts dingen heeft opgeschreven, 'zou het 's morgens de droom verder kunnen herinneren, gezien zijn steekwoorden. Doordat je er bewust mee bezig bent, is de kans groter dat je dromen onthoudt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je droomt áltijd alleen soms slaap je dieper dan anderen en soms juist heel licht. Het is een geval van onthouden of vergeten maar iedereen droomt.