Wat is de functie van een cilinder in een lens?

In een oog heb ik een lens met een cilinder. Wat is de functie van die cilinder?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Een cilinder betekent dat je oog in de horizontale richting (links-rechts) een andere afwijking heeft dan in de vertikale richting (boven-beneden).

Bijvoorbeeld: horizontaal heb je een afwijking van +3 dioptrie, vertikaal heb je een afwijking van +3,5 dioptrie.

De speciale lens die je nodig hebt om dat te corrigeren, wordt een lens met een cilinder genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een cilinder is bedoeld om astigmatisme te corrigeren.
Astigmatisme wordt veroorzaakt omdat de cornea/het hoornvlies niet in alle richtingen even mooi vlak is. Een normale cornea is rond als een voetbal. Bij astigmatisme is de kromming van de cornea ongelijk, zoals bij een American football.
Een bril of contactlensen kunnen helpen om astigmatisme te corrigeren of te verbeteren. De correctie gebeurt door ervoor te zorgen dat alle lichtstralen mooi in hetzelfde vlak vallen.