Wat is de meest geschikte manier om te mediteren?

Niet alleen om kosmische energie te ontvangen, maar gewoon om rustig na te kunnen denken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik ben begonnen met dit filmpje op aanraden van iemand die hier heel veel ervaring mee heeft. http://www.youtube.com/watch?v=a8GrUeE0eHs Ogen dicht, kleermakers zit en doen wat de man vertelt. Het is wel in het Engels, maar als je een beetje Engels kan, is het makkelijk te volgen ;) Hopelijk heb je hier ook baat bij! Er staan nog honderden andere "hulp-filmpjes" op youtube hierover!

Verschilt per mens. Je hebt mensen die graag lange afstanden lopen/joggen/fietsen/zwemmen, mensen die het liefste stilzitten, of liggen, ogen dicht, ogen open, ijsberen, samen met anderen, in stilte of met muziek. Een paar keer per dag kort, een keer lang, of een keer kort? Het is leuk om uit te proberen waar je behoefte aan hebt, waar je kracht zit. Dit verschilt ook per situatie, de ene keer heb je er minder zin in- of minder tijd voor. Iets wat je kunt doen is bijvoorbeeld het opschrijven van maximaal 5-6 doelen die je wilt bereiken/maximaal 10 voorwaarden aan je meditatie(s). Dan overspoel je jezelf niet met informatie waardoor er alsnog veel drukte ontstaat. Met die informatie kun je gaan concretiseren, verkrijg je nieuwe ideeën. Mediteren is echt heerlijk, veel plezier :)

Je moet op een plek zijn waar je niet te veel afgeleid wordt, en je kan het beste alleen zijn.

De beste manier om te mediteren is om op je rug op bed te liggen. Dan sluit jij je ogen, en probeer zo diep mogelijk te ontspannen. Je armen laat je naast jou lichaam rusten. Dan neem je iets in je hoofd bijvoorbeeld de maan in de nacht. Je concentreert je alleen maar op de maan in de lucht. Wanneer je andere gedachtes krijgt laat je die rustig komen, en ook weer gaan. Je let op je ademhaling. Door je neus inademen, en door je mond weer uitblazen. Mediteren en nadenken kan niet. Anders heb je het gewoon over ontspannen. Ontspannen kan je gewoon overal doen waar je niet gespannen of gestrest kan raken.

Ga lekker liggen en adem in door je neus en uit door je mond.. leg je hand op je buik en zorg dat je ademt door je buik. Normaal gesproken adem je door je borst en zo staat je lichaam automatisch al een stuk gespannender erbij. Misschien kun je eens lekker onder de zonnebank gaan. Dit werkt altijd heel positief!! Voor de rest moet je zorgen dat je omgeving opgeruimd en netjes is, anders wordt het in je hoofd ook een rommeltje..

Ga stevig rechtop zitten, met je ogen bijna dicht. (Als je gaat liggen en/of je ogen dicht doet, is de associatie met slapen te sterk en kun je gemakkelijk in slaap vallen. Als dit vaker gebeurt, zal er een gewenning optreden en wordt het steeds moeilijker om tijdens een meditatiesessie wakker te blijven.) Ontspan je lichaam door rustig stuk voor stuk je lichaamsdelen na te lopen en te kijken of ze ontspannen zijn. Als dat niet het geval is, adem dan naar die plek toe om de spanning op te laten lossen. Lukt dat niet, dan kun je ook even de spieren hier flink aanspannen en dan weer los laten. Na een paar minuten is je hele lichaam ontspannen en ben je ook in contact met je lichaam. Concentreer je dan een paar minuten op je ademhaling. Volg de ademhaling bij je neus en voel hoe de lucht daar in en uit gaat. Observeer dit zoals een bewegend object met je ogen zou volgen en bestuderen. Je kunt ook de beweging bij je buik volgen. Adem rustig maar niet geforceerd. Laat de adem zijn natuurlijke gang gaan. Als je zo lichamelijk ontspannen bent en geestelijk geconcentreerd, kun je je richten op de vraag waar je mee bezig wilt gaan. Stel de vraag duidelijk, en ga niet een beetje rustig zitten mijmeren, want dan kunnen je gedachten net zo doelloos alle kanten op gaan als wanneer je gewoon een beetje zit te dagdromen. Denk na maar blijf bij je gevoel. Als je tot een bepaalde conclusie bent gekomen, blijf daar dan een tijdje bij en kijk hoe het voelt. Probeer voorbij het conceptuele te gaan en er ook je gevoel bij te betrekken. Rond dan de meditatie af.

Bronnen:
Tibetaans-boeddhistische meditatietechnieken

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100