kunnen je ogen achteruit gaan door de computer/beelden etc?

Gaan je ogen echt achteruit door de computer of televisie, of is het gewoon een indianenverhaal? en waar moet je oppassen voor je ogen zodat ze niet achteruit gaan.

En hoe kan je je ogen goed houden of zelfs verbeteren zodat ze zeg maar niet slechter worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Indianenverhaal ja.

Je ogen gaan niet achteruit door computer of tv. Er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan, en het is nooit bewezen dat het achteruitgang bevorderd.

Je kan zelf je ogen zo goed mogelijk houden door ze in de zomer altijd te beschermen met een zonnebril met UV bescherming. Niet zonder zonnebril recht in de zon kijken, hierdoor kunnen je ogen namelijk wel beschadigen. Dit geldt dus ook als je gaat skiën o.i.d.

Je kan je ogen niet verbeteren, tenzij je ze laat laseren. Naarmate je ouder wordt zullen je ogen toch wat achteruit kunnen gaan.

Hier vind je interessante info:
http://www.meesterbrein.com/view.php/is-computeren-of-tv-kijken-slecht-voor-je-ogen.html

http://wibnet.nl/hoe-zit-dat/raken-je-ogen-beschadigd-van-te-veel-tv-kijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is op zich niet slecht om veel TV te kijken of te computeren. Als je dat maar doet op de juiste manier. Het maakt voor je ogen niet uit waar je naar kijkt, als je dat maar doet op de juiste, natuurlijke wijze. Ontspan, haal rustig adem vanuit je buik, vergeet niet te knipperen (dat vergeet je nog weleens met deze bezigheden!) en ga niet staren (blijf met je ogen het hele scherm bekijken). Het is ook goed om regelmatig weg te kijken van de TV, naar ene punt verderop (bijvoorbeeld naar buiten). Zo gebruik je je ogen op een natuurlijke manier en wordt TV kijken juist een goede manier om je ogen in topvorm te houden!
Een zonnebril is een onnatuurlijke aanpassing voor je ogen. Deze zou ik niet te vaak gebruiken. We doen al duizenden jaren zonder deze modegrill en onze ogen zijn gemaakt om optimaal te functioneren, ook als het licht is. De zonnebril is een typisch westerse aanpassing waar een groot deel van de bevolking (zelfs woestijnvolken of eskimo's) zonder kunnen. Als je gevoelig bent voor licht, verwijs ik je maar de websites hieronder voor wat meer achtergrond.
Ik zou je met klem willen afraden om je ogen te laten laseren - je kunt je ogen op een natuurlijke wijze verbeteren. Dit heeft niets met oefeningen te maken, hoewel dat een onderdeel zou kunnen zijn op weg naar beter zien, maar met het opnieuw aanleren van de juiste kijkgewoontes. Ik ken verschillende mensen die hun zicht hebben verbeterd en dit ook kunnen aantonen (bijvoorbeeld door recepturen van de opticien). Kijk eens op www.vsisonsofjoy.org of www.naturalvisioncenter.com.
Succes!

PS: ik ben niet voor niets zo enthousiast - ik merk dat mijn eigen ogen vooruitgaan door bovenstaande. Ik kan mijn oorspronkelijke bril niet meer op omdat deze te scherp is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Je ogen kunnen wel vermoeid worden van tv kijken / computeren in een verder donkere kamer.