In vitaminepillen zit precies wat er op de verpakking staat. Dat wordt goed gecontroleerd. Pillen waar iets anders in zit (meer, minder of iets anders) worden uit de handel genomen, en de fabrikant kan een fikse boete krijgen.

Als je een vitaminetekort hebt, helpen ze.

Normale mensen hebben geen vitaminetekort. Als je gevarieerd eet en geen topsporter bent, krijg je van alle vitaminen voldoende binnen.

Als je een afwijking hebt, of een chronische ziekte, is het wat anders. Bijvoorbeeld een stuk darm weggenomen (dat is eerder aan de orde geweest hier op GV), of veel roken (is een vorm van zelfvergiftiging), of chemotherapie - dan kan het zijn dat je extra vitaminen nodig hebt.

In alle andere gevallen doen extra vitaminen op zijn best niets; op zijn slechtst zijn ze schadelijk.

Vitamine C kun je in hoge concentraties nemen zonder dat het veel kwaad doet. Je plast het teveel gewoon weer uit. Of het zo fijn is om al die vitamine C in het rioolwater te lozen, is een andere zaak.

Vitamine A kan gevaarlijk zijn. Zwangere vrouwen mogen bijvoorbeeld niet teveel lever eten. Daar zit zoveel vitamiine A in, dat het ongeboren kind erdoor vergiftigd kan worden.

Dus, nogmaals: ben jij een normaal persoon met een redelijk gezonde leefstijl, dan is het nergens voor nodig vitamines te slikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In vitaminepillen zit precies wat er op staat. Dat is wettelijk verplicht.

Of ze helpen hangt af van wat je eet. Eet je gevarieerd dan heb je normaal gesproken geen extra vitamine nodig. Kom je in de zon, dan maak je zelf vitamine D aan.

Eet je weinig verse groenten, dan kan vitamine C niet veel kwaad.

Van sommige vitamines moet je niet teveel binnen krijgen (even uit mijn hoofd, A en B).

Met vitamines is het eerder omgekeerd. Je krijgt problemen als je er te weinig van hebt. Als je meer binnen krijgt dan zorgen ze er niet voor dat je je lekkerder voelt of sneller beter wordt.

Toegevoegd na 4 minuten:
NB. Mocht je bang zijn om te weinig vitamines binnen te krijgen (of als je zwanger bent, extreem veel sport, erg ziek bent geweest, veel te weinig groente en fruit eet e.d), dan kan je overwegen wat extra vitamines in te nemen. Ik zou dan een neutraal merk nemen met een mix van verschillende vitamines.

Het merk maakt niet zo veel uit, de smaak per merk wel.

NB. Bij kinderen is het soms wel nodig, bijvoorbeeld vitamine D in wintermaanden of als je zwanger wilt worden /bent extra foliumzuur (dat werkt natuurlijk niet óm zwanger te worden, maar het is beter voor het groeiende embryo). Dat wordt wel aangeraden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In vitaminepillen zit precies wat er op de verpakking staat.
Als je echter gezond en gevarieerd eet, heb je ze niet nodig.

Bijv. vitamine C plas je gewoon weer uit als je er al genoeg van binnenkrijgt via je dagelijkse voeding.
Je schijnt zelfs een overdosis binnen te kunnen krijgen bij teveel gebruik van vitaminepillen in combinatie met het nuttigen van veel fruit.
(Maar het lijkt me dat je dan wel heel erg veel moet gebruiken hoor).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In vitaminetabletten zitten de vitaminen en mineralen die op het etiket staan. Vitaminetabletten moet je niet als medicijn slikken.Je kunt ze gebruiken als je niet elke dag de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitaminen en mineralen binnenkrijgt.