Wordt het gebied in de hersenen dat er voor zorgt dat je interesses ontwikkelt al voor de geboorte aangelegd of ontstaat dat later?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb over dit onderwerp wel eens een interessante documentaire gezien op discovery channel.
Daar ging het over een jongetje van 7 die al heel erg goed piano kon spelen en er ook veel interesse in had.

Daar legden ze een verband tussen het jongetje en zijn moeder. Zijn moeder speelde piano toen het jongetje nog in de baarmoeder zat.
Dus misschien heeft hij die klanken toen al opgevangen en heeft dat toen een rol gespeeld in de ontwikkeling voor de geboorte.

Uit onderzoek is wel gebleken dat de eerste paar jaren van het leven heel belangrijk zijn.
Als een kind dan veel word gestimuleerd in bepaalde dingen, zou het kind daar later ook interesses in krijgen of in die dingen extra goed zijn. Dit is vooral van toepassing op mentale talenten en vaardigheden.

Vooral stimuleren om door te zetten schijnt heel belangrijk te zijn, want daardoor krijgt een kind meer doorzettingsvermogen en zelfverzekerdheid om dingen in het leven te bereiken.

Er is over deze dingen nog niet zo heel veel bekend maar er zijn wel veel aanwijzingen die deze theorieen bevestigen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik geloof ook niet in de "Tabula Rasa" (het onbeschreven blad, dat je dus volledig word gevormd door ervaringen). Er is altijd wel aanleg voor dingen in de genen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jongens hebben vaak een beter ruimtelijk inzicht en meisjes meestal en beter gevoel voor taal; dat soort globale zaken lijken dus bij de aanleg van de hersens te worden geregeld, voor het overige denk ik dat interesses later, in de vroege jeugd vooral, ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het pas na de geboorte ontstaat.

Mensen worden geboren met een onrijp brein.
Bij volwassenen zijn de zenuwcellen in het brein allemaal met elkaar verbonden, bij baby's moeten de verbindingen grotendeels nog worden gelegd en onnodige verbindingen weer worden weggesnoeid.

De vroegste ervaringen van baby's bepalen hoe dat gebeurt. Omdat ons brein nog niet klaar is, kunnen we veel leren en ons goed aanpassen aan de omgeving waarin wij leven. Het brein van een baby is dus heel vormbaar.'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zijn verschillende theorieen over.

De ene theorie verteld dat je geboren wordt als 'een ongeschreven blad' die in de loop van je leven invulling krijgt. De andere theorie geloofd dat alles vanaf de geboorte al is bepaald.

Verdere informatie over de eerste theorie kan je vinden in de bijgevoegde link.

Persoonlijk denk ik dat je interesses pas op latere leeftijd ontstaan. Je komt in je leven met verschillende mensen in aanraking, die jou in aanraking kunnen laten komen met bepaalde dingen die jouw interesse kunnen wekken.

Bijvoorbeeld: Een vriend op je nieuwe studie is bezig met het produceren van muziek. Dit kan jou interesse opwekken, om later ook te beginnen met het produceren van muziek.