Mijn moeder van 89 heeft 1x per week thuishulp voor huishoudelijke taken. Zijn deze kosten voor de IB aftrekbaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

U mag onder de volgende voorwaarden uitgaven voor extra gezinshulp aftrekken:

U had een gezinshulp nodig vanwege uw ziekte of invaliditeit.

U hebt hiervan rekeningen of kwitanties waarop de volgende gegevens staan: datum, bedrag, naam, adres en woonplaats van de gezinshulp of instantie aan wie u de kosten betaalde.

U mag alleen het deel van de uitgaven aftrekken dat uitkomt boven een bepaald bedrag, de drempel. Het programma berekent de drempel automatisch.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij thuiszorg via het CIZ wordt altijd een inkomensafhankelijke eigen bijdrage in rekening gebracht.
Deze eigen bijdrage is dan aftrekbaar.

Toegevoegd na 8 minuten:
En als je er niet uitkomt is er altijd nog de belastingtelefoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee.
Als ze weinig inkomen heeft kan ze wel goedkopere thuiszorg krijgen via de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning).

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor wie is thuiszorg?
Thuiszorg is bedoeld voor mensen die thuis hulp of begeleiding nodig hebben bij de huishouding, verzorging of verpleging. Dat kunnen ouderen zijn, mensen met een chronische ziekte of mensen met een lichamelijke of verstandelijke handicap. Thuiszorg wordt ook geboden aan mensen die net uit het ziekenhuis komen en nog hulp nodig hebben, of aan mensen die in de terminale fase zijn. De hulp kan langdurig of tijdelijk nodig zijn. Het doel van de thuiszorg is de cliënt te ondersteunen bij zijn zelfstandigheid of de zelfstandigheid van de cliënt te herwinnen.

Hoe vraagt men thuiszorg aan?
Voor het aanvragen van thuiszorg, het wonen in een verzorgingshuis of verblijf in een verpleeghuis heeft u een indicatieadvies nodig. Dat heet indicatiestelling. Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) zorgt voor de indicatiestelling. Neemt u contact op met de thuiszorginstelling bij u in de buurt. Daar wordt u stap voor stap uitgelegd welke weg u dient te bewandelen.

Wie vraagt thuiszorg aan?
Iedereen kan thuiszorg aanvragen bij het CIZ. U kunt het zelf doen, maar ook uw familie, de huisarts of het ziekenhuis. Voorwaarde is dat degene voor wie de zorg wordt aangevraagd, daarvan op de hoogte is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik mijn arm gebroken had heb ik de gemeente gebeld. Die zorgde ervoor dat ik 2 dagen later al thuiszorg had, voor 2 maanden, tot ik alles zelf weer doen kon. Nix indicatiestelling, gewoon ff telefonisch uitleggen wat er aan de hand was. Ik hoefde zelfs niets in te vullen omdat ik vanwege het gips niet schrijven kon. Alles werd met één telefoontje naar het gemeentehuis geregeld. Vind dit dus een wat ingewikkeld verhaal, gewoon de gemeente bellen kan soms ook ;-) Bovendien vind ik niet dat je een antwoord geeft op de vraag, die luidt: zijn deze kosten voor de IB aftrekbaar...
Wat Stolat idd zegt. Even een indicatie aanvragen en ze krijgt een 'korting' op thuiszorg, maar dan heb je minder invloed op wie etc. Sowieso wel een goed idee, want jonger wordt ze er niet op en een uitbreiding van een indicatie is zo gedaan, terwijl het aanvragen zo weer een paar weken kost...