waar herken je een gediplomeerd psycholoog aan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het uurloon.

Antwoorden (7)

Aan zijn diploma en hij moet aangesloten zijn bij de vakvereniging NIP.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarnaast moet je, wil je je consulten vergoed krijgen door de zorgverzekering, op zoek naar een psycholoog die BIG-geregistreerd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aan zijn papieren die hij misschien wel ingelijsd heeft op zijn werkplek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij moet een diploma hebben en ingeschreven staan bij de BIG register (Beroepen in de individuele gezondheidszorg)
Pas dan mag hij zijn diensten als psycholoog aanbieden.

Overigens herken je ze ook vaak aan hun wollen sokken en pluizige gezichtsbeharing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Incorrect, jeugd- en kinderpsychologen worden hier bijvoorbeeld niet in opgenomen, wel bij het NIP.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar dat hangt er wel vanaf hoeveel poffertjes je kunt eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hihi lol
Psycholoog is een vrij beroep, iederen mag zich zo noemen.
Als je wil weten of ze Gediplomeerd zijn moet je naar hun diploma vragen.
Je wil niet weten hoeveel er nog in opleiding zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ALS ie allemaal onzin gaat uitkramen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gediplomeerde psychologen zijn er in verschillende soorten.
Maar wat je waarschijnlijk wilt weten is of een psycholoog eerstelijns hulp (NIP)mag geven of ook tweedelijnshulp.
Die laatsten zijn psychologen die tot klinisch psycholoog zijn opgeleid en/of de vervolgopleiding tot psychotherapeut gevolgd hebben.
In ieder geval heeft de tweede groep ook een BIG notering.
HBO psychologen zijn vaker werkzaam als bijvoorbeeld arbeidspsycholoog (in wervingsbureaus) en hebben geen BIG notering.
Met gezichtsbeharing of verward spreekgedrag heeft dit allemaal niets te maken.
Wellicht geeft aantoonbare opleiding en het raadplegen van NIP en BIG registers aanvullend inzicht.
Voor vergoeding uit de zorgkostenverzekering wordt aan de opleiding en de werkwijze van de psycholoog eisen gesteld.
Overigens wil dat niet zeggen dat een psycholoog zonder registratie dus slecht bezig is, het is ook geen garantie dat hij/zij echter goed bezig is.
Zo zijn er mensen met een achtergrond maatschappelijk werk en/of HBO psychologie die een (bloeiende praktijk hebben.
Vergoeding is dan wel een probleem.
Omdat ze geen BIG/NIP notering hebben, gaan ze soms buiten gebaande paden welke beter aan kan sluiten bij de behoefte van de client.
Wanneer ze hun eigen beperkingen kennen, integer bezig zijn en doorsturen als de problematiek een zwaardere opleiding vergt, hoeft dat geen probleem te zijn.
Kortom, zekerheid heb je als de papieren op tafel komen.
Dat zegt evenzogoed niets over of je je wel begrepen voelt, zo kan een luisterend oor van een goede vriend(in)
soms zeker zo heilzaam zijn als het werk van een professional.
Deze eigen mening is gebaseerd op mijn ervaringen op dit vlak.