Zijn er ook laboratoria waar je zonder verwijzing van een arts bloedonderzoek kan laten doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Bloedonderzoek' is natuurlijk wel een heel brede term, het ligt er nogal aan wat je wilt laten onderzoeken. Bijvoorbeeld een SOA/HIV-test (o.a. bloedonderzoek) kun je gratis en anoniem laten doen, zonder verwijzing. En bij sommige vaccinaties die je bij de GGD kan halen doen ze een bloedonderzoek om te kijken of een vervolgvaccinatie nuttig is. Ook zijn er sommige dingen die zo gemakkelijk aan te tonen zijn dat je een vrij accuraat idee kan krijgen met een test van de drogist, waarbij je met een vingerprik na een paar minuten al resultaat hebt, bijvoorbeeld een cholesteroltest van de drogist. Maar wat ik interessanter vind: waarom wil je zonder verwijzing van de huisarts bloedonderzoek laten doen? Omdat de huisarts je geen verwijzing wil geven, of omdat je om wat voor reden dan ook niet wil dat de huisarts weet dat je dat onderzoek laat doen of wat de resultaten zijn? Indien het eerste: de huisarts mag je een doorverwijzing afraden, maar niet weigeren. Indien het tweede: als je het gevoel hebt niet met alle gezondheidszaken bij je huisarts terecht te kunnen, is het wellicht tijd voor een andere huisarts of een second opinion.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat jij zegt: "huisarts mag je een doorverwijzing afraden, maar niet weigeren." Is dat echt zo? Hoe weet je dat?

Het beste antwoord

die laboratoria zijn er ongetwijfeld, maar als het op eigen initiatief is, zul je zelf voor de kosten moeten opdraaien... en waarschijnlijk zul je versteld staan van de hoge bedragen...

Toegevoegd na 12 minuten:
ik weet dat in Eindhoven een diagnostisch centrum is, misschien bestaat zoiets ook wel in andere plaatsen en kun je daar als particulier terecht...
http://www.sdce.nl/

en je zou hier eens kunnen zoeken
http://www.medischlab.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op zich zijn er tal van thuistests waarbij je onderzoek kunt doen door commerciële laboratoria.

Dat is niet zonder risico omdat de beoordeling van het onderzoek mogelijk door een niet medicus wordt gedaan.