Mag je met een te lage bloeddruk bloed geven bij de bloedbank?

Ik heb namelijk een bloeddruk van 110/60, de Dokter vond dit te laag. Maar ik heb al 1x bloed gegeven bij de bloedbank en die hebben er niks over gezegt. Mag ik gewoon bloed geven of moet ik dit nog extra navragen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K

Antwoorden (2)

Altijd navragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag maar dat kan misschien per bloedbank verschillend zijn, dat weet ik niet zeker. Bij mijn bloedbank van Sanquin mag je bloed geven als de druk 100/60 is.
Soms zat ik onder die honderd en dan ging het niet door.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb last van hoge / lage bloeddruk. Is dat een probleem?
Meestal niet. Voor iedere donatie wordt de bloeddruk gemeten en alleen bij zeer hoge of zeer lage waarden wordt de donatie uitgesteld. Eventuele medicatie is geen probleem. Wel is het van belang of er klachten zijn die samenhangen met de bloeddruk. Een lage bloeddruk die gepaard gaat met duizeligheid bij snel overeind komen (uit een liggende of zittende positie), kan een reden zijn de donatie uit te stellen. Een hoge bloeddruk hoeft op zich geen klachten te geven, maar kan wel het gevolg zijn van bijvoorbeeld stress. Geef tijdelijk geen bloed in een stressvolle periode die gepaard gaat met gezondheidsklachten zoals slecht slapen en hoofdpijn.