Kan een wond in je moedervlek de kans op kanker vergroten?

Als er een sneetje in zit en je gaat bv. zonnen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede Vraag overigens en interessant onderzoek!

Antwoorden (2)

Zonnen op zich vergroot de kans op kanker al iets en met een moedervlek moet je ook oppassen. Dat wil zeggen dat je erop let dat deze niet plotseling verandert.

Een sneetje op zich is geen reden voor een verhoogde kans op huidkanker door zonnen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Waarschijnlijk maak je je zorgen n.a.v. een artikel n.a.v. een wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit van Californië met muizen.

Omdat het hier om 'slapende kankercellen' ging en moedervlekken ook als slapende kankercellen kunnen worden gezien wordt deze link gelegd.

De muizen hadden al kankermutaties toen ze werden verwond. Met andere woorden, de aanleg voor tumorvorming was er al. Moedervlekken zijn een goed voorbeeld van slapende kankercellen in mensen. Ze zijn een voorbode voor kanker maar bij de meeste mensen ontstaan uit de vlekjes geen tumor.

Professor Daniel Peeper, werkzaam bij het Nederlands Kanker Instituut. “Er is geen aanleiding te denken dat een acuut wondje dat snel geneest de kans op een tumor bij de mens enorm vergroot. Bij chronische ontstekingen ligt dat waarschijnlijk anders”, aldus Peeper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt volgensmij ook van de moedervlek af. Egale kleur? Niets aan t handje! Kleur niet overal hetzelfde? Ga even langs bij je huisarts