ik denk dat je meer de bloedgroepen bedoeld?
Dan kan ik je het volgende antwoord geven van een vraag die eerder gesteld is.
Je kunt A-positief, A-negatief, B-positief, B-negatief, AB-positief, AB-negatief, O-positief of O-negatief
bloed hebben.
Voor Nederland geldt:

Bloedgroep A 42 %
Bloedgroep B 8 %
Bloedgroep AB 3 %
Bloedgroep O 47 %

Naast A en B, bestaat er nog een derde antigeen op de oppervlakte van de rode bloedcellen, namelijk de rhesusfactor. Wie rode bloedcellen heeft waarop deze rhesusfactor zit, is rhesus-positief. De anderen zijn rhesus-negatief.
85 % van de bevolking heeft de rhesusfaktor (rh+) en
15 % is dus rhesusnegatief.

De bloedgroep wordt weergegeven door beide types van antigenen. Bent u bijvoorbeeld A positief, dan dragen uw rode bloedcellen zowel A-antigenen als rhesusfactor. Bent u A negatief dan dragen uw rode bloedcellen A-antigenen maar geen (negatief) rhesusfaktor.
De rhesusfactor komt voor bij 85% van de Europese bevolking. De overige 15% is rhesus-negatief. Wanneer iemand met rhesus-negatief bloed een bloedtransfusie krijgt met rhesus-positief bloed, dan gaat het bloed van de ontvanger antistoffen maken tegen de rhesusfactor en gaat het bloed samenklonteren. Zelfs indien beide dezelfde A, B, AB of O-bloedgroep hebben. Tegenwoordig wordt het bloed van donor en ontvanger eerst in het laboratorium gekruist alvorens met een bloedtransfusie toedient.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

positieve bloedwaarde is als je je laat testen op een ziekte dat die stof in je bloed is aangetroffen.

neem even voor het gemak zwanger zijn. (geen ziekte dus) als je zwanger bent maak je een hormoon aan.
de test gaat hier naar op zoek. zou je dit via een bloedtest doen zou het hormoon ontdekt worden op het moment dat je zwanger bent dit is dan een positieve bloedwaarde

ben je niet zwanger word het hormoon niet aangetroffen in je bloed en heb je een negatieve bloedwaarde