Wie herkent dit ziektebeeld?

Dag 1: lichte keelpijn, lichte hoofdpijn, lusteloos gevoel.
Dag 2: 39.5 koorts, stevige keelpijn, lamlendig gevoel. Geen diarree, hoesten of snotterigheid.
Dag 3: koorts bijna weg, lichte hoofdpijn.
Dag 4: weer tiptop in orde

En dat bij een man van middelbare leeftijd.
Geen medicijnen genomen, alleen paracetamol.
Vreemd toch, dat iets zo snel opkomt en weer weggaat? Een griep kan het niet geweest zijn, denk ik.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ervaar dit inderdaad ook wel eens (meestal zonder koorts trouwens; misschien een heel lichte verhoging). Tot dusver ging ik er maar altijd vanuit dat mijn immuunsysteem bij deze symptomen een virus aan het bestrijden was, maar ik ben wel benieuwd wat het nou echt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag loopt zolangzamerhand uit op een waar "feest van herkenning".

Het beste antwoord

Ja, dit herken ik.

Waarschijnlijk een kleine luchtweginfectie. Van een soort ziekteverwekker die je lichaam al eerder is tegengekomen, zodat de afweer supersnel op gang komt.

(Maar goed, da's maar een gok van iemand zonder medische achtergrond.)

Daarnaast helpt paracetamol, mits direct na het uitbreken ingenomen, het lichaam de ziekte te bestrijden, zodat je er sneller weer vanaf bent.

En weet je, zolang het gaat om zulke onschuldige gevechtjes tussen jouw lichaam en een ziekteverwekker - en zolang jij zo makkelijk wint - is het niet de moeite waard je er zorgen over te maken. Als het vanzelf goed gaat, moet je er vooral niets aan doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maak me er geen zorgen over :-), ben alleen benieuwd of ik er een etiket op kan plakken. Blijkbaar niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat vermoedde ik al.

Andere antwoorden (10)

zonnesteekje? of een soort migraine?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet verkoudheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken het wel bij mezelf. Met daarbij op dag 2 de absolute overtuiging dat ik minsten een week in bed moet gaan liggen. En zo snel de klachten zijn gekomen, zo snel zijn ze ook weer weg.

Wat het is en hoe het kan weet ik niet. Even een moment van minder weerstand waarop je lichaam reageert. Ik noem het maar een korte griep, die overigens niet altijd gepaard hoeft te gaan met verkoudheid en hoesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies! Op dag twee dacht ik: sjips, hier ben ik een week zoet mee. En dan opeens is het weer voorbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je 'sjips' dacht is natuurlijk ook geen goed teken ...
Wat het is weet ik niet, maar ik herken het zeker!
Overkomt mij ook een paar keer per jaar, ik noem het maar de two-day flu. Een verkoudheid of migraine is het zeker niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een paar van mijn gezinsleden hebben dit ook gehad, waardoor het vermoeden bestaat dat het besmettelijk is.
Misschien toch een licht griepgevalletje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat ook minimaal 1 keer per jaar. Ik denk dan altijd (en misschien heb ik het mis) dat ik gezond genoeg ben om de griep in 2 dagen ''eronder'' te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, ik ook !
Kan ook heel goed een lichte allergische reactie zijn.
14 jaar geleden
Een van de vele honderden, misschien wel duizenden ' verkoudheidjes' (virusjes) waaraan mensen ten prooi staan. Vaak krijgen ze (ten onrechte) de naam 'griepje' , maar met influenza heeft het zeker niks te maken.

Vooral als je kleine kinderen hebt die net naar school/peuterklas gaan, pik je het ene virusje na het andere op. Later wordt dat wel weer minder, maar gegarandeerd 1 of 2 keer per jaar ben je zeker aan de beurt.

Als er ook nog misselijkheid/braken/diarree bijkomen, is het vaak een (lichte) voedselvergifiting. Ook daarvan maken de meeste mensen er minstens eens per jaar eentje door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op basis van mijn eigen ervaringen zou ik zeggen dat je gewoon een slecht hoofdkussen hebt dat z.s.m. vervangen moet worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een heel origineel advies!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb dit zelf 3 keer op een vergelijkbare manier gehad... Maar ben dan ook geen man en ook niet van middelbare leeftijd...
Duidelijk de Mexicaanse griep
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb ik wel even aan gedacht ja!