Wat moet je doen als peetmoeder?

Kijk mijn beste vriendin wil mij als peetmoeder hebben voor haar kleintjes als het zo ver is!! Wat houd in peetmoeder te zijn en wat moet je doen als je peetmoeder bent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.5K

Het beste antwoord

Een peetmoeder was vroeger altijd de persoon die het kind ter doop hield. Tegenwoordig word het kind niet zo snel na de geboorte gedoopt dus kan de moeder het kind zelf ter doop houden. Traditioneel gezien zorgen peetouders ervoor dat ze het kind bijstaan in de geloofsopvoeding. En bij overlijden van de ouders werden peetouders vaak verantwoordelijk voor de gehele opvoeding.
Tegenwoordig is dit niet meer zo. Peetouders worden niet automatisch voogd bij overlijden, als dit de bedoeling is moet dat eerst officieel worden vastgelegd bij een notaris.
De moderne peetouder functioneert tegenwoordig eerder als een soort van getuige zoals je die ook op een bruiloft hebt. En de ouders van het kind kiezen een peetouder uit van wie ze verwachten dat die een bijzondere rol in het leven van het kind zullen innemen.
Het is absoluut een eer om gevraagd te worden als peetouder. Maar het kan geen kwaad om een gesprek te hebben over hoe het verder ingevuld word. Vertel de ouders dat je blij bent dat ze je gevraagd hebben maar dat je meer wilt weten over hoe ze dat verder voor zich zien. Vraag hen hoe zij willen dat jij je op stelt tegenover dit kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

als de ouders komen te overlijden (plotseling) mag jij beslissen wat te doen naar een weeshuis of bij jou komen wonen enz. enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt als peetouder geen enkele gezag over het kind. Tenzij dit apart vastgelegd is bij een notaris.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een peetmoeder was vroeger altijd de persoon die het kind ter doop hield. Tegenwoordig word het kind niet zo snel na de geboorte gedoopt dus kan de moeder het kind zelf ter doop houden. Traditioneel gezien zorgen peetouders ervoor dat ze het kind bijstaan in de geloofsopvoeding. En bij overlijden van de ouders werden peetouders vaak verantwoordelijk voor de gehele opvoeding.
Tegenwoordig is dit niet meer zo. Peetouders worden niet automatisch voogd bij overlijden, als dit de bedoeling is moet dat eerst worden vastgelegd bij een notaris.
De moderne peetouder functioneert tegenwoordig eerder als een soort van getuige zoals je die ook op een bruiloft hebt. En de ouders van het kind kiezen een peetouder uit van wie ze verwachten dat die een bijzondere rol in het leven van het kind zullen innemen.
Het is absoluut een eer om gevraagd te worden als peetouder. Maar het kan geen kwaad om een gesprek te hebben over hoe het verder ingevuld word. Vertel de ouders dat je blij bent dat ze je gevraagd hebben maar dat je meer wilt weten over hoe ze dat verder voor zich zien. Vraag hen hoe zij willen dat jij je op stelt tegenover dit kind.
de term peetouders komt niet voor in het burgerlijk wetboek.
je hebt dus geen formele extra rechten of plichten.
het is dus maar net wat je er zelf van maakt, of onderling afspreekt.

peetmoeder is iets kerkelijks en in de wetten van de kerk is er wel iets over te vinden. zo moet je in ieder geval eerst getuige zijn van de doop om peetmoeder genoemd te mogen worden. verder moet je er nog een beetje op toezien dat het kind christelijk wordt opgevoed, maar volgens mij is dat het wel zo'n beetje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn omgeving bestaat dit gebruik niet, dus ik ken het niet uit persoonlijke ervaring.
Maar ik heb begrepen dat het een soort "eretitel"is. De ouders willen graag dat jij toch een speciaal persoon wordt voor het kind. Dat is niet dat je zomaar aan een vage kennis vraagt. Volgens mij wordt er vooral van je verwacht dat je wat extra aandacht voor het kind hebt, een cadeautje bij de verjaardag, als ze wat groter zijn af en toe eens een dagje mee uitnemen en dergelijke.
Ik vind het eigenlijk wel een heel mooi gebruik, om naast de ouders nog een (of meestal twee geloof ik, een peter en een meter) belangrijke volwassene te hebben voor het kind.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het komt uit de rooms-katholieke traditie, bij ons in de protestantse kerk bestaat het (helaas dus) niet.
Maar volgens mij gaat het voor veel gezinnen tegenwoordig meer om wat ik hier boven noemde dan om het toezien op de kerkelijke opvoeding.