Hoe kan het dat sommige mensen zich in bed omdraaien en gelijk kunnen slapen en anderen uren wakker liggen?

En is dat iets wat je kan leren? Is het als het ware gewoon een soort 'knop' die je kan omzetten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

"Zodra ik mijn ogen toe doe, ben ik in Honoloeloe", luidt de tekst (van Jules Deelder) op mijn kussen. En dat klopt ook. Het enige wat ik ervoor doe is... nergens aan denken! Ik hoor en lees vaak dat het onmogelijk is om je gedachten uit te schakelen, maar mij lukt het behoorlijk goed. Zodra ik wil slapen, zet ik m'n gedachten stil en een paar minuten later ben ik volledig vertrokken. Ik heb nooit begrepen dat andere mensen dit niet kunnen. Bij mij gaat het "als vanzelf", tenzij ik mijn hoofd niet "leeg" kan maken omdat er iets is wat me heel erg bezighoudt. In dat geval visualiseer ik een situatie waarin ik me lekker en ontspannen voel. Zoals op het strand, met de warmte van de zon op mijn huid en een lekker briesje dat voor verkoeling zorgt. Bij dat beeld voel ik me zo rustig en ontspannen dat ik meestal snel in slaap val. Volgens mij zou iedereen dit "trucje" moeten kunnen leren... Oké, 't is bedtijd, ik ga lekker slapen. Welterusten allemaal!

Ik denk dat het te maken heeft met het zich helemaal kunnen ontspannen. Voor de een is dat moeilijker dan voor de ander. De een ligt aan van alles te denken en de ander kan zijn hoofd 'leegmaken'. Wat ik zelf doe, met wisselend resultaat, is mezelf proberen volkomen te onspannen. Ik begin bij mn tenen en eindig bij mn kruin. En elke keer dat ik dat doe, merk ik dat ik 'onderweg' toch alweer wat spieren aanspan, bijv. mn handen of zelfs mn gezicht. Ik laat de boel dan gauw weer 'los'. En vaak val ik dan vrij snel in slaap. De manier van lichamelijk en geestelijk ontspannen heb ik ooit geleerd op yoga, dus misschien zou het volgen van een paar yogalessen je hulp kunnen bieden.

Wat bij mij goed werkt is om iedere avond op het zelfde tijdstip naar bed te gaan. Dit werkt bij mij goed. Zodra ik het bed raak ben ik weg. Op een gegeven moment heeft je lichaam zich daar op ingesteld.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100