Hoe kan het dat sommige mensen zich in bed omdraaien en gelijk kunnen slapen en anderen uren wakker liggen?

En is dat iets wat je kan leren? Is het als het ware gewoon een soort 'knop' die je kan omzetten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

"Zodra ik mijn ogen toe doe, ben ik in Honoloeloe", luidt de tekst (van Jules Deelder) op mijn kussen. En dat klopt ook. Het enige wat ik ervoor doe is... nergens aan denken! Ik hoor en lees vaak dat het onmogelijk is om je gedachten uit te schakelen, maar mij lukt het behoorlijk goed. Zodra ik wil slapen, zet ik m'n gedachten stil en een paar minuten later ben ik volledig vertrokken. Ik heb nooit begrepen dat andere mensen dit niet kunnen. Bij mij gaat het "als vanzelf", tenzij ik mijn hoofd niet "leeg" kan maken omdat er iets is wat me heel erg bezighoudt. In dat geval visualiseer ik een situatie waarin ik me lekker en ontspannen voel. Zoals op het strand, met de warmte van de zon op mijn huid en een lekker briesje dat voor verkoeling zorgt. Bij dat beeld voel ik me zo rustig en ontspannen dat ik meestal snel in slaap val. Volgens mij zou iedereen dit "trucje" moeten kunnen leren...

Oké, 't is bedtijd, ik ga lekker slapen.
Welterusten allemaal!
Plaatje bij antwoord
Pieter2011
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik benijd je! + van mij.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je hoofd leegmaken - je bent vast geen vrouw... ;-)
Pieter2011
13 jaar geleden
@Cryofiel Klopt. Ik kan het iedereen aanraden! Bovendien ga ik zonder vrouw door het leven en ook daar lig ik niet wakker van :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ow ik zou willen dat ik dat kon. Gisteren was het wel heel extreeml ik heb tot half 5/5 uur wakker
gelegen. Soms heb je van die dagen dat je het gevoel hebt nauwelijk geslapen te hebben, terwijl je dat wel hebt. Dat was nu helaas echt niet zo.... Maar gemiddeld lig ik toch altijd anderhalf uur wakker voordat ik slaap. En dat ook nog eens met een grote hoeveelheid melatonine....
Cryofiel
13 jaar geleden
Anderhalf UUR? Als GEMIDDELDE? Bij mij is het gemiddeld zo'n vijf minuten. Tien minuten is al erg lang en gebeurt gelukkig niet zo vaak. Een kwartier is echt extreem, dan is er iets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja.... het gebeurt echt zelden dat ik binnen een uur slaap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honoloeloe is toch wel erg veranderd de laatste tijd, zo te zien ;p
En ja, ik doe er ook minimaal een uur over, tenzij ik helemaal kapot ben - dan hebben we het over al anderhalve dag op zijn dan wel een hele dag intensief buiten gewerkt of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord :)

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat het te maken heeft met het zich helemaal kunnen ontspannen. Voor de een is dat moeilijker dan voor de ander. De een ligt aan van alles te denken en de ander kan zijn hoofd 'leegmaken'. Wat ik zelf doe, met wisselend resultaat, is mezelf proberen volkomen te onspannen. Ik begin bij mn tenen en eindig bij mn kruin. En elke keer dat ik dat doe, merk ik dat ik 'onderweg' toch alweer wat spieren aanspan, bijv. mn handen of zelfs mn gezicht. Ik laat de boel dan gauw weer 'los'. En vaak val ik dan vrij snel in slaap. De manier van lichamelijk en geestelijk ontspannen heb ik ooit geleerd op yoga, dus misschien zou het volgen van een paar yogalessen je hulp kunnen bieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik gebruik dezelfde methode (zelf ontdekt), maar dan andersom: alle spieren ontspannen, beginnend bij hoofd/nek en eindigend bij de voeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maakt niet uit waar je begint. Zelf doe ik maar wat maar ik wilde zo eigenlijk alleen maar benadrukken dat je stil moet staan bij elk onderdeel van je lichaam. Zoals gezegd heb ik dit geleerd bij yoga en als we dat dan deden aan het einde van de les, vielen sommigen in slaap! Dat heb ik onthouden! En het werkt inderdaad, gelukkig!
Wat bij mij goed werkt is om iedere avond op het zelfde tijdstip naar bed te gaan.
Dit werkt bij mij goed.
Zodra ik het bed raak ben ik weg.
Op een gegeven moment heeft je lichaam zich daar op ingesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik ook! En als het voorbij dat tijdstip en ik nog niet in bed lig, dan ben ik zoo verschrikkelijk moe!