Een allergische reactie is een abnormaal heftige reactie op 'vreemde' stoffen in het lichaam. Zodra er een lichaamsvreemde stof in het lichaam terecht komt gaat het lichaam hiertegen afweerstoffen aanmaken. Als dit proces doorschiet noemen we het een allergie. Je kan dus niet allergisch zijn voor je eigen bloed (want dat is geen 'vreemde'stof). Maar wel voor dierlijk bloed bijvoorbeeld. of meer zeldzaam: voor bloed van andere mensen. Als er lichaamsvreemde stoffen in het bloed terechtkomen kan je hier ook allergisch voor worden. Je bent dan niet echt allergisch voor bloed, maar voor de vreemde stof die in het bloed zit. Gewoonlijk ben je ook niet allergisch voor bloed als geheel, maar voor slechts één van de vele honderden of zelfs duizenden stofjes die in het bloed zitten.
Een allergische reactie kan mild zijn, huiduitslag bijvoorbeeld, tot zeer ernstig: de dodelijke anafylactische shock. En alles daartussenin.
De reactie op de 'verkeerde' bloedgroep is overigens geen allergische reactie, Het treedt altijd op als je twee niet verenigbare bloedgroepen met elkaar mengt, zelfs in een reageerbuis...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

nee. want overal heb je bloed. dan heb je een allergie voor jezelf...

Toegevoegd na 41 seconden:
goeie vraag overigens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan het me niet voorstellen. Dan zou het lichaam het eigen bloed gaan afweren. Als zoiets gebeurt kan iemand volgens mij niet eens levensvatbaar zijn en zal het denk ik een miskraam zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hi xGrunt lees het antwoord van itsme en van mij een allergische reactie op bloed is wel degelijk mogelijk.
ja dat kan.
Niet voor je eigen bloed, maar wel voor bloed van een ander. Daar zijn de bloedgroepen en de rhesusfactor van belang, en dat zit als volgt:
heb je bloedgroep O, dan kan je alleen bloed type O ontvangen
heb je bloedgroep A, dan kan je O of A ontvangen
heb je bloedgroep B, dan kan je O of B ontvangen
heb je bloedgroep AB, dan kan je AB of A of B of O ontvangen.
Maar altijd moet je dezelfde rhesusfactor hebben (of + of -)

Toegevoegd na 5 minuten:
allergisch is overigens niet het juiste woord in dit verband. Je bloed heeft wel een reactie, het gaat klonteren als er de verkeerde bloedgroepen bij elkaar worden gezet. Niet gezond dus... zelfs levensgevaarlijk!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja goed antwoord.+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Had daar nog niet aan gedacht :) Je kan inderdaad allergisch zijn voor bepaald bloed en afweerreacties hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ itsme: proficiat, heb niets meer aan toe te voegen +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alternatieven voor bestelde Erytrocytenconcentraten oftewel Bloed
patient = O - Geen alternatief
patient = O + Alternatief O -
patient = A - Alternatief O -
patient = A + Alternatief O - / O + / A -
patient = B - Alternatief O -
patient = B + Alternatief O - / O + / B +
patient = AB - Alternatief O - / A - / B -
patient = AB + Alternatief O - / O + / A - / A + / B - / B + en AB -
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen kan een negatieve rhesusfactor ontvangen.
Alleen mensen met een rhesus negatieve factor bloed, kunnen geen positief bloed ontvangen, dan maken ze antistoffen aan.
In aanvulling op het vorige antwoord.
Dat je ALTIJD dezelfde rhesusfactor nodig hebt is NIET waar.
O+ kan ook O- krijgen
A+ kan ook A- krijgen

O negatief transfusie kan namelijk in iedere patient.

Toegevoegd na 1 minuut:
Indien jej een niet corresponderende bloedgroep toegediend krijgt, krijg je een transfusiereactie met mogenlijk hele nare gevolgen soms met de dood als gevolg.

Toegevoegd na 6 minuten:
TransfusiereactiesOndanks de grote vooruitgang die geboekt is bij het afnemen, bewerken en bewaren van het donorbloed blijft er voor de ontvanger altijd enig risico bestaan. Dat risico wordt bepaald door de toegediende component – rode bloedcellen, bloedplaatjes, plasma of plasmacomponenten – dan wel door de aard van de reactie; acute of uitgestelde afbraak van bloedcellen, koorts en overgevoeligheid.

Koorts is de meest voorkomende bijwerking van een bloedtransfusie. De koorts is een gevolg van zogenaamde pyrogenen, koorts-opwekkende stoffen aanwezig in de bloedtransfusie. Meestal zijn koortsreacties vrij licht en doen ze zich pas voor aan het einde van de transfusie. De transfusies hoeven er niet om te worden gestaakt, terwijl koortsremmende geneesmiddelen kunnen helpen, eventueel preventief.

Een andere bijwerking betreft de overgevoeligheidsreactie, ofwel een allergische reactie. De lichtste vorm hiervan is netelroos of netelkoorts, de meer ernstige flushing, met pijn achter het borstbeen en kortademigheid. Het zijn reacties van antistoffen van de patiënt met bloedbestanddelen van de donor die deze symptomen oproepen. Bij netelroos kan toediening van bepaalde geneesmiddelen verlichting brengen, zodat de transfusie kan worden volbracht.
Een ernstige allergische reactie is de acute anafylactische reactie, veelal veroorzaakt door antistoffen in het donorbloed tegen immunoglobuline A. Anafylactische reacties zijn zeldzaam, ze komen hooguit eens op de 20.000 transfusies voor.

Afbraak van toegediend donorbloed is een zeldzame gebeurtenis en kan meestal worden herleid tot een administratieve fout, bij de selectie of het toedienen van de bloedtransfusie. Andere, meer zeldzame antistoffen, waar niet routinematig op wordt gescreend kunnen aanleiding geven tot afbraak van een bloedtransfusie. Dit laatste wordt een uitgestelde transfusiereactie genoemd die ook tijdens de laatste controle – de kruisproef – niet is waargenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal noemt men het geen allergie ,maar meer reacties die het lichaam toont na het krijgen van bloed.
Zo is er 'TRALI' (transfusie-gerelateerde acute longaandoening)die men kan krijgen.