Moet er na het overlijden van iemand verplicht politie komen?

Ik hoorde dat als iemand overlijdt dat er dan verplicht politie bij moet komen, ook in het ziekenhuis. Weet iemand hier wat van af?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Iemand overlijd "ergens" aan. Zodra de arts denkt dat er iets aan de hand is komt er een schouwarts bij. Als deze een "niet natuurlijke dood" aangeeft dan komt er politie bij. Anders niet. Dus gaat er iemand dood aan gewone ouderdom dan hoeft er geen politie bij te komen. Bij bv zelfdoding, wat een niet natuurlijke dood is, komt er altijd politie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een arts mag alleen officieel de dood constateren. Vermoedt hij of zij dat het geen natuurlijke dood betreft dan wordt de politie ingeschakeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus je moet wel altijd een arts inschakelen?
Welnee. Alleen bij een vermoeden van een onnatuurlijke dood wordt een gemeentelijke schouwarts ingeschakeld waarbij justitie een rol kan gaan spelen om uit te zoeken wat de doodsoorzaak is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ van mij
alleen als het een onnatuurlijke dood is is de politie van de partij.