Helpt ademhalingstherapie je van je hyperventilatie af?

Ik hoop het ik ga binnenkort in therapie hiervoor, en hoop dat ik van mijn hyperventilatie afkom. Zijn hier ook mensen met ervaring?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is heel goed mogelijk. Uit ervaring weet ik dat mensen die zijn gaan zingen aanzienlijk minder zijn gaan hyperventileren. Bij zingen komt het aan op een goede beheersing van de ademhaling. Van een sport als roeien zijn eveneens goede resultaten bekend. Dus zeker het proberen waard. Heel veel succes gewenst.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, niet er vanaf maar wel het te voorkomen of om beter onder controle houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gaat het onder controle krijgen door de theraphie het is een hele goede handvat om met je hyperventilatie om te gaan , zo leer je dat je ademhaling onder je navel moet zitten ed . Veel succes ik heb er veel aan gehad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf jaren hyperventilatie gehad en was er na een half jaar yoga vanaf. Die yogalessen zijn inmiddels 15 jaar geleden en ik heb er nooit meer last van gehad.
13 jaar geleden
Ik zit momenteel bij een mensdicht therapaut het was. In het begin had ik er heel veel last van en na een tijdje was het over maar momenteel is het weer terug doordat ik er waarschijnlijk aan ging denken. Ik denk dat je het beste zo min mogelijk aan moet denken en afleiding zoeken tenminste dat wordt tegen mij gezegd maar het lukt me maar niet want als ik tegen jou zeg denk niet aan een koe... Dan denk je er natuurlijk wel aan maar goed veel succes en ik hoop dat je er zo snel mogelijk van af komt , want ik word er soms gek van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed van je dat je actie onderneemt. Ik denk dat ademhalingsoefeningen je hier enorm en mee kunnen helpen :)

Als je een goede therapeut hebt zal die je de juiste oefeningen geven waardoor misschien ook de onderliggende oorzaak aangepakt wordt zonder dat je het doorhebt, dat kan heel ongemerkt gaan.
Het zou ook kunnen dat die oorzaak (bijvoorbeeld stress) dan naar boven komt en je er iets mee kan.

Stel dat het hyperventileren nog net niet helemaal weg is na je therapie, dan ben je in elk geval weer een stap verder en kan je het helemaal laten verdwijnen met bijvoorbeeld een bezoekje aan een coach. Hoewel de kans klein is dat je blijft hyperventileren na de ademhalingstherapie :)

Nogmaals erg goed van je dat je bezig bent om er iets aan te doen :) J
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.
Het helpt je wel een (angst)aanval eerder te onderkennen af te zwakken voordat deze goed en wel begint.
Dat wetende zul je minder snel last krijgen want
de "angst voor de angst" is er dan niet of nauwelijks.

Ik heb zelf vrij heftige aanvallen gehad maar wat bij mij het beste hielp is het onderkennen dat het een hyperventilatie aanval was en even mijn rust terugvinden waarbij ademhaling wel een grote rol speelt.

Ze zullen af en toe terugkomen in verhoogte stress situaties dat is niet anders en of dat om de maand is of dat er jaren tussen zit hangt dus van je stress af.

"rennen of vluchten" wil je lichaam en reageert daarop je zult jezelf moeten leren dat je ook kunt "praten" maar dat is niet altijd even gemakkelijk.