Klopt het dat lage (bass) frequenties minder schadelijk zijn op hetzelfde dB niveau dan hogere frequenties?

Toegevoegd na 16 seconden:
Voor je oren bedoel ik dan he.

Toegevoegd na 39 seconden:
En zo ja/nee, waarom is dat dan zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.7K

Het beste antwoord

Het antwoord van "escape" klopt! Daarbij komt ook dat je gehoor een ingebouwde bescherming heeft die sterk reageert bij lage tonen! Wel raar, aangezien de hoge tonen juist schadelijker zijn.
In je oor zitten allemaal kleine haartjes die gevoelig zijn voor trillingen. Die kunnen dus beschadigen. Als dat eenmaal beschadigd is, kan dat niet meer herstellen.
Voorbeelden van een merkbare beschadiging zijn:
- oorsuizen
- een continue pieptoon (dus niet tijdelijke pieptoon zoals na het stappen)
- een pijnlijke frequentie
- slecht waarnemen van een bepaalde frequentie.

Wees dus zuinig op je gehoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Lage frequenties klinken misschien minder irritant, maar de staafjes in je oren breken er niet minder om. De druk op je trommelvlies is bij lage frequenties niet minder en ze worden ook niet minder doorgegeven aan het slakkenhuis waar de staafjes zitten die het signaal doorgeven aan de gehoorzenuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. Het oor is veel gevoeliger voor frequenties tussen de 2 en 5 Khz.
Dat komt door de resonantiefrequentie van de gehoorgang en de manier waarop het geluid wordt doorgegeven in het middenoor. In dat bandje zal je gehoor het eerst beschadigen. Helaas is dat ook het gebied waar de spraak zich afspeelt. Zie de onderstaande oorcurven.
Plaatje bij antwoord
escape