Wat is praktische informatie zodat het sociale systeem de client kan helpen de regie over zijn leven te voeren?

voor mensen met een verstandelijke beperking

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je iets specifieker zijn? Uit welk oogpunt vraag je dit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je precies het "het sociale systeem"? Bedoel je daarmee de leefomgeving van de cliënt, het sociaal netwerk of misschien zelfs de maatschappij?
En je hebt het nu over een cliënt met een verstandelijke beperking, er is niet zoiets als DE cliënt en de niveauverschillen kunnen enorm zijn.
Je moet je vraag verder toelichten.

Antwoorden (3)

Ik begrijp je vraag niet helemaal. Misschien kun je uitleggen wat je precies zoekt? Informatie op internet? Wil je ondersteuning voor jezelf, bijv. in een organisatie? Ik werk met deze doelgroep dus kan je wel advies geven. Waar je ook zeker met je vraag terecht kan is bij MEE; dit is een organisatie die o.a. mensen met een verstandelijke beperking begeleidt en voor hen bemiddelt bij zorg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een client behoort altijd zelf de regie over zijn leven te voeren, soms echter hebben mensen hier ondersteuning bij nodig. En die kun je op een goede wijze verlenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop dat ik je vraag goed heb begrepen..

Je kan een ergotherapeut inschakelen:

Ergotherapie richt zich vooral op het dagelijks handelen. Ergotherapie wordt ingezet als activiteiten die eigenlijk automatisch behoren te gaan, zoals aankleden, schrijven, eten, boodschappen doen, telefoneren, opstaan, fietsen, autorijden, (huishoudelijk) werk of hobby’s niet meer (volledig) lukken. Allemaal handelingen die eigenlijk heel "normaal" zijn of zouden moeten zijn. De Ergotherapeut bekijkt samen met de cliënt (en ook het cliëntsysteem, dus bijv. familie/vrienden/andere zorgmedewerkers) hoe de cliënt deze activiteiten weer zo normaal mogelijk kan oppakken.

(Ik ben zelf ergotherapeut en denk echt dat een ergo hierbij kan helpen. Ergotherapeuten werken met veel verschillende doelgroepen, ook met mensen met een verstandelijke beperkint)

Basis zorgverzekering vergoedt 10 uur per jaar, verwijzing nodig via de huisarts.