Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat houdt verwerken van moeite en verdriet in ?

Hoe verwerk je deze twee fenomenen die zo bepalend kunnen zijn in je leven.

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ach Addie, je zal mijn antwoord inmiddels kunnen inschatten denk ik.. verwerken doe je verdriet nooit.. ik zie het altijd als integreren in je bestaan.. zodra je dat is gelukt en verdriet te zien als bijv een schaduw die ooit voor je ligt, ooit achter je en soms naast je , maar wel altijd bij je, zou je kunnen spreken over verwerkt hebben.. Weet je, verdriet verwerken is hard werken..ze noemen bijv niet voor niets het woord rouwen als zijnde een echt "werkwoord"..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Rieneke1
16 jaar geleden
als ik nu m'n eigen reactie teruglees, vind ik die best hard.
+1 voor jou!
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
met dank voor het begrijpen..dat kan lang niet iedereen helaas..
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik leef met je mee...
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
zelden gelezen dat zo'n pijn zo 'mooi' en voelbaar beschreven kan worden. +1

Andere antwoorden (5)

gedoseerd aan denken, en de tijd z'n werk laten doen.
(Lees meer...)
Rieneke1
16 jaar geleden
Ik weet niet precies wat je bedoelt met het verwerken van moeite. Maar verdriet verwerken houdt voor mij in dat je het de tijd moet geven totdat de pijn niet meer zo hevig is. Het blijft altijd een pijnlijke plek, maar het leven gaat door mét die pijnlijke plek. Naarmate je langer leeft heb je meer van die pijnlijke plekken. Daar wordt je ook sterker door. En die pijnlijke plekken hebben in een eerder stadium gezorgd voor juist de mooie momenten in je leven. En naarmate de tijd verstrijkt worden die mooie momenten weer belangrijker dan de pijn van het verdriet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Heel mooi verwoord!!! Dikke +
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Zeker heel mooi, ik doe daar graag een dikke + bij.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
zeer 'treffend'. +1
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Vooral, als je beseft, dat degene waar je zo verdrietig om bent, zelf zo zielgraag zou willen dat je blijft kijken naar wat er goed en mooi is in het leven. +1
Mijn eerste man verongelukte, ik verloor een kind, een zus en een broer en mijn beste vriendin....wat een bizarre opsomming!
Verdriet blijft altijd bij je, het vind een plek in je lichaam en in je geest, maar verlaat je lichaam en je geest nooit!
ER zijn dagen dat het licht als een veertje is en je er zomaar een beetje mee kunt leven.
Er zijn dagen dat het zo loodzwaar dat je nooit meer wilt opstaan en dat je niet snapt waarom je nog door zou moeten gaan.
Soms leef je je dagen per minuut omdat dat de enige manier is om ze door te komen, verder kun je niet reiken......
Soms is er een stukje muziek, een geur, een foto, een vlaag herinnering in je hoofd, een txt die je doet breken omdat dat net datgene was wat je aan die andere herinnerde.
Er zijn goede en er zijn slechte dagen, maar er komen nooit dagen zonder......
Dit te schrijven was geen moeite, maar met al die andere dingen heb ik nog steeds moeite en dat gaat nooit over!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
een krachtpijl +1
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
We weten allebei hoe het is... +1
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Inderdaad, toen ik jouw antwoord gisteravond las, dacht ik dat ook: we weten allebei hoe het is!
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Nee,het leven spaart je niet.Daarom is het lied van goede tijden zo mooi.Ik kan helaas nog geen + geven maar duim omhoog
Mijn leven kent heel wat dieptepunten qua ziek en zeer van mijn kinderen en mezelf.
Ik verwerk moeite en verdriet door eventjes te huilen, te praten met iedereen die mij lief is en dan weer positief verder te gaan
Vanuit de humanistische gedachte vertrouw ik op mijn eigen kracht en tot nu toe is het me altijd gelukt weer op te krabbelen
Ik kan denken "waarom ik? " maar ik denk altijd "waarom ik niet? "
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
"waarom ik niet", +1 voor je 'positiviteit'.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
en van mij....+1
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
+1 voor je kracht en positiviteit.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Heel goed Mathilde.Duim omhoog,helaas mag ik nog niet +ssen
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Precies, waarom ik níet ; wat maakt mij beter dan andere mensen dat ik niet mijn portie verdriet zou verdienen, of een ander slechter dat die meer verdient ? Niet dus. Het is een pure loterij. +je van mij.
Hee Addie,
Verdriet is iets waar niemand voor gespaard wordt in het leven.Ieder huisje heeft zijn kruisje en sommige huisjes kunnen zelfs onder een zwaar kruis gebukt gaan.Soms lijkt het teveel te worden en kraken de funderingen onder een (te)zware last.Het verwerken van verdriet kost tijd,veel tijd.De tijd heelt niet alle wonden.Er blijven altijd herinneringen aan de pijn over,al zal het wel langzaam slijten.Als je geluk hebt zijn er lieve mensen om je heen die je helpen om je verdriet te kunnen verwerken maar uiteindelijk moet je het wel zelf doen.En als dat een beetje gelukt is,kijk dan niet meer te vaak achterom.Kijk recht vooruit en blijf niet hangen in je verdriet.Er kan zo weer iets gebeuren en dan heb je al je kracht nodig om dat weer te overleven.Een mens neigt ook nog weleens naar zelfmedelijden.Helemaal niet erg.Huil maar eens lekker uit,haal diep adem en dan maar weer ervoor gaan.Mijn lieve vader die helaas niet meer leeft zei altijd"het is nog nooit zo donker geworden of het wordt wel weer licht"Ik wens je veel liefde en licht lieve Addy.

Toegevoegd na 7 minuten:
Addy,ik wil je wel even zeggen dat ik zeer veel respect heb voor de manier waarop jij met je ziekte en verdriet omgaat.We kunnen nog heel veel van jou leren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing