Wat kun je doen tegen een jetlag?

Het is meer een vraag voor onze dochter die al 4 dagen niet kan slapen. Ook niet met een slaappil van de huisarts..
Ze is helemaal van slag.

Toegevoegd na 20 minuten:
Het betreft een jonge dame van 31 jaar die vrijdag terug is gekomen van een vakantie in Canada.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

het schijnt dat direct zonlicht een jetlag vermindert...
in ernstige gevallen van jetlag in de winter wordt er wel eens lichttherapie geadviseerd...
ik zou zeggen: buiten in de zon gaan zitten... en als het donker wordt gaan slapen... dan geef je het lichaam in ieder geval de informatie van het gewenste dag-nacht-ritme...

ik kan me voorstellen dat je na 4 dagen zonder slaap door gaat draaien, maar als zelfs een slaappil niet werkt, lijkt me er iets anders aan de hand te zijn dan 'alleen' een jetlag...

Sommige mensen zweren bij melatonine omdat deze bij een jetlag de slaap zou bevorderen. Melatonine is een natuurlijk hormoon wat door ons lichaam wordt geproduceerd en kan worden gekocht als een voedingssupplement... maar... dit slaaphormoon kan uw lichaam echter bij onjuist gebruik nog erger ontregelen. Omdat de hoeveelheid en timing van inname zeer nauw luistert, wordt het middel door experts sterk afgeraden.

er zijn veel sites die tips geven om een jetlag te voorkomen, misschien vind je daar wel tips voor het verwerken....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Is het echt een jetlag ? Want mijn dochter (van negen) slaapt ook al ruim een week heel slecht, niet of nauwelijks, en ik wijt dat voor een deel aan het - ahum - 'mooie' (veel te hete) weer, al slaapt ze met ventilator. Daarbij opgeteld de vakantie, andere bedtijden (moet ik misschien toch wat strakker de hand in houden ; wekker zetten en vroeger er in).

Ik heb zelf altijd een week of 8 (!) een mini-jetlag als de zomertijd ingaat. (Van de wintertijd heb ik geen last ; die past blijkbaar beter bij me). Stug volhouden in het nieuwe ritme is dan het enige dat uiteindelijk gaat werken. Hoe lang dat bij een groter tijdsverschil gaat duren verschilt van persoon tot persoon. Als zelfs een slaappil niet werkt, zal een minder sterk middel als melatonine (waar ik met kindere neme op zou passen) ook niet veel doen.

Wat ik probeer is natuurlijk een ouderwets trucje, maar ik heb haar verteld dat je van een beker warme melk echt goed kunt slapen, en hoewel ik er zelf nooit iets van heb gemerkt, gelooft ze er heilig in dus werkt het bij haar meestal wel. Maar nu de laatste week ook niet hoor. Gewoon doorzetten en dan toch maar hopen dat er iets van een ritme in komt.

Het allerbeste middel tegen een jetlag in zijn algemeenheid is natuurlijk : niet vliegen. Maar dat is een oplossing waar je in de praktijk weinig aan hebt vrees ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee marleen, het is een echte jetlag. Ze is vrijdag terug gekomen van een vakantie uit Canada..
Als je niet kunt slapen vd warmte heet dat voor mij geen jetlag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol, ik dacht bij dochter ook meteen aan een kind.
Tja, als ze al 31 is, zal ze inderdaad gewoon keihard het nieuwe ritme weer moeten volgen tot ze s'avonds vanzelf in slaap valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is juist het probleem. Ze moet het ritme van de dag wel volgen ivm haar bedrijf.
Mijn ervaring is dat je het beste je dag moet blijven invullen zoals je altijd doet. Kijk niet naar het tijdsverschil. Waar je ook bent, gewoon 's avonds gaan slapen en overdag leven. Soms zul je wel moe zijn na een lange reis, maar daar moet je je overheen zetten. Als je de hele dag gewerkt hebt en iemand gaat daarna stappen tot in de late (of vroege) uurtjes, veranderd er ook niks, hoogstens dat je een paar uurtjes langer blijf uitslapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat probeert ze juist ook ivm haar werk.
Maar ze ligt om vier uur s'morgens nog wakker.
Bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou ik me echt gaan afvragen of het hier wel om een jetlag gaat.
Succes ermee.
Er zijn een aantal dingen die ke kunt proberen:

- Zoek de zon op. Minimaal een uur per dag buiten in de zon zitten (liefst meer, niet vergeten in te smeren!).
- Maximaal 2 nachten slaaptabletten. Daarna weg ermee! Gebruik eventueel wel wat voedingssupplementen.
- Neem ergens een lekkere massage om te ontspannen, en probeer de ruimte waar geslapen moet worden volledig te verduisteren.

beterschap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals deva ook al aangaf, is zon een hele goeie tip.
En een massage is natuurlijk ook niet te versmaden..
Bedankt voor je reactie.
Haar lichaamsklok is, na een vakantie waar het 9 uur later is dan hier, natuurlijk heel erg van slag. Er is maar 1 ding wat helpt : rigoreus op nederlandse tijd je bed uit, en veel buiten zijn en lichamelijk moemakende dingen doen. Ook al heb je dan maar 3 uur geslapen - gáán !!! En op nederlandse tijd naar bed gaan - al slaap je niet, je lichaam rust tóch uit ! Maar géén licht aan 's nachts, niet lezen, en je vooral niet opwinden - als een cd met bijv. zeegeluiden helpt omdat je je gedachten daar dan op kan richten, is dat prima. Je lichaamsklok kan per dag een uur verandering aan, dus ze zal nog een paar dagen "laggen", maar het komt heus goed .
Een west-oost tijdsverschil is nou eenmaal lastiger dan een oost-west.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook een goede tip, van die zeegeluiden.
Die heb ik hier liggen, zal hem meteen menemen vanmiddag. ;)
Bedank voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meenemen uiteraard.. ;)
Je kunt er natuurlijk een heel drama van gaan maken, maar als je dochter het gewone tijdsschema weer oppakt,moet het met 2 dagen opgelost zijn. Ik vloog vroeger 2 x per maand naar Hong-Kong en ging na aankomst en na thuiskomst gewoon aan het werk en dat werkte prima.
(Als mama je lekker verwent, kun je het proberen natuurlijk.....)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je reist dan van rechts naar links, over het algemeen is een jetlag dan een heel stuk minder. De grootste problemen doen zich voor als je van links naar rechts vliegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@joopklepzeiker: Ze woont natuurlijk al op haar zelf,maar ze is vanavond even lekker verwent . Bedankt voor je reactie. @maxwellchris: Hoe bedoel je dat precies?
Volgens bij de bronnen vermelde betrouwbaar ogende medische website houdt een jetlag meestal een week aan. Maar het slaapritme wordt vaak al teruggevonden na een tweetal dagen.

Op hierondervermelde websites worden ook adviezen gegeven tot beperking van de gevolgen van de jetlag.

(TP)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, ik zal ze haar toe sturen.