Kan iemand die geen prikkels van buitenaf krijgt zich ontwikkelen?

Stel iemand wordt blind, doof, gevoelloos (lichamelijk) geboren, kan hij/zij zich dan emotioneel etc. ontwikkelen? Of ben je geheel afhankelijk van je omgeving om tot bloei te komen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Hoe kun je je nou ontwikkelen als je geen prikkels ontvangt? Je wordt totaal niet gestimuleerd door iets, ook niet door jezelf want je hebt geen waarneming. Ik denk dat bij zo iemand het begrip 'kasplantje' wel van toepassing is. Dus denk dat je alleen lichamelijke ontwikkeling mee maakt

Ik denk zeker dat er sprake is van een bepaalde ontwikkeling in denken en waarschijnlijk ook in emoties, gewoon door de tijd die iemand heeft om over dingen na te denken en je bestaande denkcapaciteit. Tegelijkertijd ben je natuurlijk wel erg beperkt omdat je niet echt veel hebt om over na te denken omdat er niks is wat je kunt waarnemen. Maar als je denkcapaciteit er is, dan gebeurt daar ook wel iets mee denk ik. Uiteindelijk is het gewoon heel moeilijk om te weten te komen wat er in zo'n persoon omgaat, omdat communicatie heel moeilijk is. Je kunt dus nooit bewijzen of iemand al dan niet emotioneel of verstandig is.

Ik denk dat als iemand helemaal geen prikkels van buitenaf krijgt zicht niet ontwikkelt. Als een baby geboren wordt zijn de hersenen nog niet volledig ontwikkeld. Je ontwikkelt en leert door prikkels van buitenaf. Als je helemaal geen prikkels kan verwerken gebeurt dit dus niet. Bijv. Sensomotorische integratie is de samenwerking tussen waarnemen (dus het verwerken van prikkels) en bewegen. Hierdoor is het mogelijk om onze bewegingen in doelgericht handelen om te zetten en ons bewust te worden van onszelf en onze omgeving. Zie de afbeelding om je een beeld te vormen van de invloed van sensorische integratie op de ontwikkeling van een kind. Bijv. lopen kan je niet leren doordat je eigenlijk al niet weet dat je benen hebt: je voelt ze niet, je ziet ze niet en daarnaast weet en voel je niet dat je spieren kan bewegen. Ook kan je niet voelen hoe je je balans moet houden etc.

Bronnen:
www.sensomotorische-integratie.nl

ontwikkelen = leren leren = feiten leren kennen + je gedrag aanpassen op de resultaten van je eerdere gedrag geen prikkels van buiten, betekent geen feiten en geen resultaten die doordringen Dus geen leren Dus geen ontwikkelen denk ik.

dan ben je levend dood dus nee dat kan niet

Dit is moeilijk te testen aangezien de persoon niet reageerd op prikkels. Je komt er dus eigenlijk niet achter. Er zal vast wel (lage) een mate van bewustzijn zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100