Hurken (Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie)

Op je hurken zitten wil zeggen: met gebogen knieën zo zitten, dat het achterste op de hielen rust zonder de grond te raken. In deze context is hurken dus een zelfstandig naamwoord. Hurken is verder ook een onovergankelijk naamwoord: hurken wordt dan gebruikt voor de beweging, dus het "op je hurken gaan zitten".

Sommigen denken dat de term hurken verwijst naar een bestaand lichaamsdeel. Het lichaamsdeel bestaat echter niet. Wat de etymologische oorsprong van het artikel is is onbekend.

Figuurlijke betekenis
"Op zijn hurken gaan zitten" kan ook betekenen dat je je taalgebruik gaat afstellen op kinderen of op de minder intelligenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hurken is een pose, geen lichaamsdeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hurken is geen lichaamsdeel maar een houding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hurken is volgens mij een benaming voor een manier van zitten en geen lichaamsdeel oid. Ik heb trouwens nooit gehoord van de uitdrukking 'op je hurken zitten'. De uitdrukking is denk ik dan ook fout
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hurken zit vlakbij je lurven...toch?