Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Hurken (Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie)

Op je hurken zitten wil zeggen: met gebogen knieën zo zitten, dat het achterste op de hielen rust zonder de grond te raken. In deze context is hurken dus een zelfstandig naamwoord. Hurken is verder ook een onovergankelijk naamwoord: hurken wordt dan gebruikt voor de beweging, dus het "op je hurken gaan zitten".

Sommigen denken dat de term hurken verwijst naar een bestaand lichaamsdeel. Het lichaamsdeel bestaat echter niet. Wat de etymologische oorsprong van het artikel is is onbekend.

Figuurlijke betekenis
"Op zijn hurken gaan zitten" kan ook betekenen dat je je taalgebruik gaat afstellen op kinderen of op de minder intelligenten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hurken is een pose, geen lichaamsdeel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hurken is geen lichaamsdeel maar een houding.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hurken is volgens mij een benaming voor een manier van zitten en geen lichaamsdeel oid. Ik heb trouwens nooit gehoord van de uitdrukking 'op je hurken zitten'. De uitdrukking is denk ik dan ook fout
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hurken zit vlakbij je lurven...toch?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding