Ik verbrand nooit, hoe zit dat?

Ik ben benieuwd waarom ik nooit verbrand. Heb de afgelopen weken vrijwel elke zonnige dag buiten gezeten.
's Winters ben ik een spook zo wit, bruin worden gaat niet snel, ook niet langzaam.
Donkerbruin haar, bruine ogen.
Heeft er niks mee te maken gok ik maar blauwe plekken krijg ik ook zeer zelden.
Ben gewoon benieuwd wat hier de oorzaak van is :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel je met 'niet verbranden' dat je nooit rood verbrandt? Of bedoel je dat je gewoon nooit bruin wordt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nooit rood en nooit vervel. Zoals ik al zei wordt gemiddeld snel/langzaam bruin
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Komt omdat je redelijk wat pigment hebt, dan verbrandt je niet zo snel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar als je veel pigment hebt, word je toch snel bruin, Wertos.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat verschilt ook weer per persoon. Ik kleur ook niet zo snel bruin, dat komt omdat ik een andere kleur bruin krijg dan de meeste Nederlanders (ik heb ook donkere ogen en donker haar). Dan word je wel bruiner maar dan valt het wat minder op. Bij andere mensen zie je na een halfuurtje al dat ze zijn verkleurd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb juist hetzelfde !! Ik vind het wel handig ;)

Antwoorden (1)

Dat is afhankelijk van je huidtype. Grofweg delen we huidskleuren in in heel donker, donker, licht en heel licht. De meeste Nederlanders vallen in de groep ‘licht’, en mensen met heel blond of rood haar vallen vaak in de groep ‘heel licht’. Vaak hebben deze mensen wel sproeten, wat dan zo ongeveer de enige plaatsen zijn waar pigment zit.

En met te weinig pigment in je huid, kun je in de zon zitten wat je wilt, maar bruin zul je niet worden. Helaas is het geen ‘baat het niet, schaadt het niet’, want zo gauw je te lang in de zon zit (en op een hete zomerdag kan dat al na 20 minuten zijn !) loopt je huid toch wat schade op en kun je verbranden.

Je kunt dat niet veranderen. Echt niet. Je kunt wel middeltjes kopen om kunstmatig een kleurtje te krijgen (bruin zonder zon, meestal op basis van caroteen), maar dat kleurtje beschermt je vervolgens niet tegen verbranden. Dat kan alleen een zonnebrandcrème, en dan nog met mate. Ook mét crème kun je geen uren in de zon.

Maar…..er is gelukkig niks mis met een blanke huid, hoor. Het komt zelfs weer in de mode, nu bruin allang geen teken van ‘chique’ meer is sinds vakanties in zonnige landen allang niet meer voorbehouden zijn aan een kleine elite. Blijf lekker in de schaduw, smeer je alsnog goed in (want zelfs ik kan verbranden in de schaduw, en ik heb toch een lichte huid die wel verkleurt), en wees trots op wat je hebt en bent ! Het is toch allemaal maar tijdelijk, en uiteindelijk ook beslist niet gezond voor je.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je de vraag wel goed gelezen? Er wordt gevraagd waarom ze ondanks haar blanke huid niet verbrandt, maar wel bruin wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Exact, plus dit is gewoon gekopieerd uit een vraag over SNEL verbranden, het tegenovergestelde...
Kristal
9 jaar geleden
Vreemd antwoord dat geen antwoord is