Is aspartaam kankerverwekkend?

In heel veel voedingsproducten is aspartaam verwerkt, terwijl er veel info te vinden is dat het kankerverwekkend is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (8)

Blijkbaar wel:
'The PBOI concluded that aspartame does not cause brain damage, but it recommended against approving aspartame at that time, citing unanswered questions about cancer in laboratory rats.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is, volgens mij, kankerverwekkend, dat heb ik wel eens gelezen. Het is wel zo dat tegenwoordig veel producten kankerverwekkend zijn, dus als je je daaraan houd mag je niets meer eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...

Net zoals: Wit brood, spinazie, boerenkool, verse melk, salpetersonzuur, Coa Cola...

Zal ik nog even door gaan, want er bestaat een lijst van 700 dingen die we kunnen nuttigen en waarvan men van mening is dat het kankerverwekkend is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals Starbless al aangaf: ja, aspartaam is kankerverwekkend.

Dat is niets nieuws - elke stof is kankerverwekkend. Een heel gevaarlijke kankerverwekkende stof is bijvoorbeeld zuurstof.

Het gaat er maar om in welke hoeveelheden een stof merkbaar kankerverwekkend is, en dat in verhouding tot hoeveel je van die stof verwacht binnen te krijgen.

Ben je toch bang voor aspartaam, dan kun je teruggaan naar gewone suiker. Dat is ook kankerverwekkend. Per gram is suiker dan wel minder kankerverwekkend dan aspartaam, maar daar staat tegenover dat je van suiker meer grammen nodig hebt dan van aspartaam.

In dit specifieke geval kun je ook overwegen, je zoetconsumptie te verminderen. Dus noch aspartaam noch suiker gebruiken.

Ik nam vroeger twee schepjes suiker in mijn koffie. Ik vroeg me toen af of ik verschil zou proeven als ik minder suiker zou nemen. Dat heb ik dus maar geprobeerd: 1,75 schepjes suiker in de koffie. Conclusie: de koffie smaakte precies hetzelfde als voorheen.

Na twee weken ging ik over op 1,5 schepjes suiker. Ook dat smaakte precies hetzelfde.

Elke twee of drie weken deed ik een stapje terug, omdat ik inmiddels wel benieuwd was tot hoever ik de suikerconsumptie kon verminderen voordat ik smaakverschil zou proeven.

Conclusie: ik kwam tot 0 schepjes suiker - overigens wel met een laatste tussenstap van 1/8 schepje suiker, maar ik weet niet of dat echt nodig was, of alleen om psychische redenen.

Koffie zonder suiker smaakt nu precies hetzelfde als vroeger koffie met 2 schepjes suiker. Koffie met suiker vind ik nu vies, terwijl ik vroeger koffie zonder suiker vies vond.

Misschien is dit een idee voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh - WAT is onzin? Dat aspartaam kankerverwekkend is?
Dat elke stof kankerverwekkend is?
Dat de kankerverwekkendheid afhangt van de concentratie?
Dat suiker kankerverwekkend is?
Dat je je zoetconsumptie kunt verminderen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat suiker met koffie 't zelfde smaakt als koffie zonder suiker :).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Foodinfo van de Wageningen Universiteit zegt over aspartaam het volgende:

Hoe veilig is aspartaam ?
Dit is een vaak gestelde vraag, en er zijn een aantal internet pagina's opgezet, waarin aspartaam tot een groot gif wordt bestempeld. Geen enkele stof is volledig veilig, of het nu gaat om een natuurlijke of een synthetische stof. Het grote verschil is, dat bij natuurlijke stoffen de giftigheid vaak onbekend is, terwijl voor synthetische stoffen uitgebreide studies nodig zijn, voor de stof mag worden toegepast.

Lees meer op onderstaande site. Je kunt er ook informatie vinden over andere zoetstoffen.
td
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is nog veel erger:

het leven zelf is kankerverwekkend namelijk

en op het leven staat de doodstraf, ook nog

lekker vrolijk typje, als je je dat bij alles af moet vragen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het leven is een sexueel overdraagbare aandoening die 100% dodelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol, die hoort er helemaal bij ja:)
Door het gebruiken van kunstmatige zoetstoffen houd je je lichaam voor de mal.
Je smaakpapillen proeven zoet, je hersenen denken "suiker", en je lichaam gaat actie ondernemen om suiker te verwerken. Maar.... er is geen suiker.