Waarom ziet de wereld er toch anders uit als de zon schijnt?

Er verandert immers niets aan welke situatie dan ook, als de zon gaat schijnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Volgens de kleurenleer roept lichte kleuren positieve, actieve gedachten op en donkere kleuren associeer je meer met negativiteit of inactiviteit!
Iedereen is daar op zijn eigen manier gevoelig voor.
Licht betekent altijd dat je lichaam anders gaat werken, allerlei functies worden actief.
Extra licht bijvoorbeeld zonlicht zorgt voor een positieve reactie van je hersenen, dat is ook door neurologisch onderzoek waargenomen.
Verder telt het gewoon mee wat voor karakter je hebt, de meeste mensen worden vrolijker van zonlicht, maar ik ken mensen die het haten en genieten van een regenachtige dag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat het dan opeens licht is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is toch altijd licht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. 's Nachts niet.
Wat verandert met het doorbreken van de zon is, dat er opeens warmte is, en je ziet duizenden kleuren, waar het daarvoor als het ware door een grauwsluier bedekt was.
Alles lijkt warmer en vriendelijker, met veel meer facetten - en dat geldt ook in figuurlijke zin....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de zon en langere dagen wordt het depresiehormoon minder aangemaakt, en meer geluktshormoon.

Dat beinvloedt dus direct je stemming:

. Normaliter zorgt de zon ervoor dat de productie van melatonine stopt; licht wordt opgevangen door de ogen om te kunnen zien maar ook om de biologische klok te kunnen besturen. Maar gedurende de winterdagen wordt er, bij gebrek aan veel zon, meer melatonine geproduceerd. Dit zorgt ervoor dat de mensen in de herfst en lustelozer worden. Je hebt veel minder energie en wilt het liefste het grootste deel van de dag in bed doorbrengen. De aanmaak van melatonine zorgt er over het algemeen voor dat we ons neerslachtiger en depressiever voelen.

Serotonine, ook wel het gelukshormoon genoemd, is een ander stofje dat ook van belang is voor hoe wij ons voelen. In tegenstelling tot melatonine hebben wij gedurende de herfst en winter een tekort aan serotine. Dit tekort zorgt voor een gedeprimeerde stemming, prikkelbaarheid, gevoelens van angst, futloosheid, hoofdpijn, ongeremde eetlust of geen eetlust, een trage stofwisseling, onvoldoende controle over onze emoties enzovoorts. Hello winterblues!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ziet er vrolijker en lichter uit met blauwe lucht. Hetzelfde gevoel heb ik ook altijd als er sneeuw licht, dan is alles wit, en is de wereld een stuk vrediger lijkt het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je ziet en wat je ervaart zijn twee totaal verschillende dingen. En dat ligt inderdaad aan de hormonale processen in je lichaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan lichttherapieën waardoor mensen zich minder depressief gaan voelen. Velen hebben er baat bij om regelmatig zo'n 'lichtbad' te nemen.
En in de buitenlucht krijg je vanzelf meer licht tot je als de zon schijnt dan onder een grijs wolkendek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Licht en kleuren bepalen heel vaak hoe we ons voelen.
Schilder je eigen kamer eens in een totaal andere kleur en je herkent je kamer haast niet meer, terwijl het nog steeds de zelfde kamer is.
Zo is dat vaak ook met zon of geen zon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er verandert niets...behalve dat de zon schijnt.