Hoe kom ik van mijn luiheid af?

Ik merk vaak dat klusjes in huis, groot of klein vaak dagen tot maanden blijven liggen omdat ik er geen zin in heb.

Hoe krijg ik mezelf zover om ze toch te doen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Dit vraagt om gewoonteverandering. Nu doe je klusjes niet vanzelf, omdat het geen gewoonte is. Maak daarom een schema voor jezelf: de afwas standaard na het eten, 's ochtends even opruimen voor je de deur uit gaat, stofzuigen op zaterdag, de was het hele weekend zodra de vorige was klaar is.

In het begin heb je het schema nodig om je eraan te herinneren wat je op welk moment moet doen, maar hoe langer je ermee werkt, hoe meer dat soort klusjes een gewoonte worden waar je je niet toe hoeft te zetten. Het wordt onderdeel van je dagelijkse routine, net als tandenpoetsen en 's ochtends een kop koffie.

Het helpt extra als je iets dat je leuk vindt (liefst iets dat nu al een gewoonte is) van jezelf pas mag doen als je taak voor het moment af is. Bijvoorbeeld na het eten geen tv voor de afwas gedaan is, en in het weekend alleen achter de computer als de vorige was is opgehangen en de nieuwe in de automaat zit. Dan moet je de nieuwe gewoontes wel aanleren, omdat je anders je oude vertrouwde gewoontes niet 'kan' uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Maak een lijstje met taken die moeten, taken die mogen en kleine klusjes die je tussendoor bedenkt. Als een taak klaar is meteen afstrepen. Voelt hartstikke goed, heeft mij ook geholpen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De stekkers van je computer en tv opbergen in een kluis met tijdslot. in de tijd dat je er niet bij kan ga je uit vervevling toch maar die dingen doen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zet je er een keer overheen laat de wekker vroeg aflopen drink een kop koffie eet een broodje pak je een douche en ga aan de gang als je dan ziet wat je allemaal kunt doen op een dag dan voel je voldoening en dat is iets wat je nu mist denk ik zo, dus gewoon ervoor gaan en geen getreuzel!

groetjes
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
inderdaad, gewoon aanpakken geeft voldoening. Wanneer je merkt dat het rust geeft dat je niet meer tegen die klusjes aanhikt doe je het vanzelf sneller
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Luiheid en nietsdoen is heel erg verslavend, net als elke verslaving moet je daar eenvoudig doorheen breken. Sta eens een dag vroeg op en doe wat klusjes. Je zal ineens zien dat het nog maar 10 uur in de ochtend is en je al veel gedaan hebt, dat levert een goed gevoel op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Stoppen met miepen en jezelf een fikse schop onder je kont geven. Begin met het aanpakken van wat kleine klusjes (niet te veel hooi op je vork) en merk welk een voldoening het geeft wanneer je aan het eind van de dag gedaan hebt wat je je 's ochtends had voorgenomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vraag je af wat er gebeurd als je het niet doet en of je dat echt zo verschrikkelijk vind
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
voornamelijk door te beseffen dat het resultaat zo prettig is! stel je even goed voor hoe blij je bent als het dalijk klaar is, en neem absoluut 1 klusje tegelijk. dan zal het best gaan ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
schoonmaakster inhuren
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Twee methodes :ofwel stop je nu met gv te lezen en begin eraan ofwel wacht je nog een paar maanden tot je ineens in een dramatische situatie belandt. Het is zoals een dokter die je zegt :stop met de drank of je hebt nog zes maanden te gaan. het veranderingsmechanisme, de trigger is de weerspiegeling van het karakter van iemand. Just do it.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Begin met iedere dag 5 minuten te joggen en bouw het daarna uit tot iets langer. Dit klinkt heel vreemd maar dit maakt een stof aan in je hoofd waar je vrolijk van wordt en meer energie van krijgt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Waussie;

Sommigen noemen het luiheid, anderen de kunst verstaan uit te rusten vóór je moe wordt.