Kan het kwaad, (i.v.m. legionella) een plantenspuit gevuld met verdunde allesreiniger klaar te hebben staan en te gebruiken?

Voor verschillende schoonmaakklusjes, o.a. kattenbak en frettenkooi, hebben wij altijd een plantenspuit klaarstaan met verdunde allesreiniger.Ik vraag mij af of dit kwaad kan i.v.m. legionella.
Ik denk dat wij ruim een week met de plantenspuit doen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Nee, dat kan mijns inziens geen kwaad. Legionella kán vanaf 20 graden wel wat groeien, maar vooral vanaf 30 graden tot 50 graden. Als je wekelijks de plantenspuit reinigt met goed heet water is er niet zo heel veel kans.

Als het een plantenspuit is onder druk dan pomp je zuurstof in het water en mijn ervaring is wel dat er dan makkelijk algen kunnen groeien. In het donker zetten of een niet doorzichtige plantenspuit is dan voldoende.

Toegevoegd na 4 minuten:
In de folders (bron) wordt wel aangeraden het water in een plantenspuit te vervangen die je in de zon hebt laten staan. Maar dat water wordt veel warmer dan in een donkere kast.

Andere optie is natuurlijk om een losse fles allesreiniger te gebruiken en een losse plantenspuit die je na gebruik leeg maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt natuurlijk ook, voor alle zekerheid, de fles in je koelkast zetten. Weet je zeker dat het geen problemen opleverd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wilde eerst antwoorden: Wat een onzin, daar kan je geen legionella van krijgen.
Maar:

Vraag: Kan ik water uit de plantensproeier gebruiken als deze al enige tijd op de vensterbank (in de zon) heeft gestaan?
Antwoord: Het verdient aanbeveling om een plantenspuit na gebruik leeg te laten lopen en steeds voor het sproeien opnieuw te vullen.

Dus, toch opletten. Alhoewel ik denk dat er weinig wil groeien in verdunde allesreiniger...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Antwoordman, Legionella komt in kleine aantallen natuurlijk voor in grondwater. Dus het probleem is nooit helemaal te verwaarlozen. Doorgaans is de kamertemperatuur rond de 20 graden en dan groeit Legionella nauwelijks. Als het in de kamer warmer is dan 25 graden zou ik het water wel wat vaker verversen. En bacterieën groeien misschien ook gewoon in de verdunde allesreiniger, waarom niet?
AWM
14 jaar geleden
@som: In de vraag (die ik quote) gaat het over een sproeier die in de zon staat. En of legionella groet in een oplossing van allesreiniger weet ik oprecht niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@antwoordman: Die vraag/antwoord stond ook in de brochures die ik aanhaal. Mijn reactie was ook puur een aanvullende opmerking, ik ben het geheel met je eens. Als bioloog weet ik wel zeker dat Legionella nooit groet, een Legioen soms wel ;o)
AWM
14 jaar geleden
@som: Interessant, leg eens uit?
Of bedoel je dat 'groeien' het verkeerde woord is, als je 'vermenigvuldigen' bedoelt?
http://images.minszw.nl/1/19057/ANP-973707A.jpg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Antwoordman, nee je maakte een leuke typfout (geen oordeel) waarin je zegt dat je niet weet of Legionella groet (als in gedag zeggen). Sorry voor mijn melige reactie ;o) Natuurlijk heb je wel gelijk dat bacteriën zich vermenigvuldigen (eigenlijk delen), maar omdat ze dan de helft kleiner zijn moeten ze wel weer gaan groeien. Bacteriologen zullen ook gewoon groeien zeggen, waar ze vermeerderen bedoelen.
AWM
14 jaar geleden
Ah. Gesnopen. Met vriendelijke groet.