mijn dochter van 9jaar moet geopereerd worden van haar wervelkolom, hoe zal ik het haar uitleggen..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Informeer bij het ziekenhuis, vaak wordt bij kinderen veel tijd genomen om alles uit te leggen.
Over de manier waarop de narcose wordt toegediend en wat ze kunnen verwachten

Wees verder eerlijk, het kan pijn doen, het is niet leuk.

Laat haar vragen bedenken, kinderen kunnen zich soms druk maken, over dingen, waar wij als volwassenen niet bij stil staan, geef haar dus volop gelegenheid tot vragenstellen.

Succes met de operatie !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak hebben ze ook een fotoboek in het ziekenhuis. Je kunt er ook bij de apotheek (ligt bij ons in de apotheek op de leestafel) of in de bibliotheek naar vragen.
Op die leeftijd kunnen ze al heel veel begrijpen, maar ze heeft waarschijnlijk veel achtergrond info nodig om te snappen waarom het nodig is en hoe het allemaal in elkaar zit. Neem je dochter serieus, laat haar vragen stellen. Het is haar lichaam.
Zoek plaatjes op van de wervelkolom , laat zien wat er wordt veranderd/geopereerd.
Verder geven ziekenhuizen wel eens boekjes aan kinderen om ze op een operatie voor te bereiden. Neem ruim van te voren (en herhaal dit later nog eens) stap voor stap door met je kind wat er die dag allemaal wordt gedaan. Begin met: je staat op, kleedt je aan, maar mag niets eten/drinken. (vertel precies waarom niet), dan gaan we met de auto... etc. etc. Vraag informatie aan het ziekenhuis als je bepaalde dingen nog niet duidelijk zijn, het is veiliger voor je dochter als ze weet wat er precies gaat gebeuren en dan zal ze vooraf rustiger zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
als je iets niet weet, zeg het dan dat je sommige dingen van te voren niet zeker kunt weten, zoals de pijn. Mijn dochter van 8 was na haar amandeloperatie erg van slag van de pijn, zo hevig had ze het niet verwacht. Ze had het er ook vaak nog over, maar ik had van tevoren het niet te zwaar aan willen zetten. Ik kon wel haar zeggen: bij iedereen is het anders, ieder voelt pijn anders, dus ik kon het je van tevoren gewoon niet precies zeggen. Dat accepteerde ze wel.